Předmět: Keramika

« Zpět
Název předmětu Keramika
Kód předmětu KVV/KUKEQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Buček Robert, MgA. Ph.D.
  • Dokoupilová Monika, Mgr.
Obsah předmětu
Modelování jednoduchých nádob technikami na pevnou formu, z plátů, z válečků. Základy točení na kruhu. Sledování procesu schnutí, přežahy, glazování. Poznávání charakteru materiálu a jeho vhodnosti pro různé techniky a úmysly. Seznamování se současnou keramickou tvorbou formou studentských příspěvků z aktuálních výstav z místa bydliště či z příležitostných návštěv významných přehlídek. Sledování výtvarných periodik.

Studijní aktivity a metody výuky
Grafické a výtvarné činnosti
  • Účast na výuce - 3 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 67 hodin za semestr
Výstupy z učení
Praktická aplikace základních keramických technik, poskytnutých v povinném předmětu /modelování a prostorové vytváření/ v informativní - teoretické podobě. Navázání na dosavadní práci a doplnění programu o techniku modelování a tvarování nádoby či objektu podle individuálního výběru. /Tvarování z plátů, odlévání, točení na kruhu atd./.
Schopnost převést výtvarnou představu do keramického materiálu v definitivní podobě. Orientace v keramické dílně, znalost povahy hlín, glazur, obeznámení se s pecemi a jejich obsluhou. Základní zkušenosti pro samostatné vedení dětí v keramickém kroužku.
Předpoklady
Absolvování předmětu Prostorové vytváření. Základní znalosti o druzích keramiky, hlínách, glazurách, modelovacích technikách. Schopnost převést představu o jednoduché nádobě originálního řešení do materiálu podle praktické demonstrace v semináři. Uvědomělé sledování předváděných ukázek práce předních keramiků v dané technologii a z nich plynoucí poučení pro vlastní práci.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Osvojení si nezbytných technologických principů, aktivní komunikace při konzultacích, zaujetí pro náročnou a trpělivou práci. Dodržování systémových a hygienických pravidel, poučení o bezpečnosti práce. Pravidelná účast na seminářích.
Doporučená literatura
  • BRAUNOVÁ,A. (1985). Kouzlo keramiky a porcelánu. Práce, Praha.
  • MORANT,H. (1983). Dějiny užitého umění. Praha.
  • RADA, P. (1990). Techniky keramiky. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní