Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Musilová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata vizuální gramotnost, percepční, verbální a hodnotící dovednosti žáků, vztah vizuální a mediální gramotností, vlivy současné vizuální kultury a médií, digitální formáty vizuální komunikace, vztah mezi uměním a vizuální kulturou, koncept vizuální gramotnosti a metodika výuky vizuální gramotnosti, komunikace s vizuálním komunikátem
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem vizuální gramotnost a charakterizovat jednotlivé aspekty vizuální gramotnosti v kontextu výtvarné výchovy, - aplikovat do praxe zásady výuky výtvarné výchovy, která rozvíjí percepční, verbální a hodnotící dovednosti žáků, - vysvětlit vztah mezi vizuální a mediální gramotností, - pojmenovat vlivy současné vizuální kultury, - kriticky zhodnotit rizika a výhody rozvinuté vizuální kultury v kontextu vývoje digitálních formátů komunikace, - pochopit a vysvětlit vztah mezi uměním a vizuální kulturou, - vysvětlit přesahy oboru do vizuální kultury a rozumět konceptu vizuální gramotnosti, - využívat v praxi širokou škálu didaktických prostředků včetně těch digitálních s ohledem na cíle nastolované v kontextu vizuální, obrazové kultury, - pojmenovat a aplikovat do vlastní praxe různé formy a metody komunikace s vizuálním komunikátem, - vytvářet vlastní projekty vhodně reagující na koncept vizuální gramotnosti a na současné potřeby společnosti - navrhovat vlastní pedagogické strategie rozvíjející vizuální a mediální gramotnost žáků.
Aplikace poznatků a dovedností v praxi.
|
Předpoklady
|
Pozitivní přístup, snaha učit se a poznávat témata didaktiky VV.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Prezenční forma studia: vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na semináře a na ukončení předmětu. Kombinovaná forma studia: účast na konzultacích, studium studijních opor a dalších materiálů, samostudium, vytvoření seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
VÝTVARNÉ PŘEHLÍDKY [online]..
-
FORET, Martin, LAPČÍK, Marek a ORSÁG, Petr. (2008). Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů.
-
HAZUKOVÁ, Helena. (2006). Nová pojetí výtvarné výchovy, plán a výtvarné projekty. Metodický portál RVP.
-
JUREČKOVÁ MALIŠOVÁ, Veronika. (2015). Výuka dějin umění a rozvoj percepčních, verbálních a hodnotících dovedností studentů.
-
PŘIKRYLOVÁ, Katarína & Lucie HAJDUŠKOVÁ (Eds.). (2010). Vizuální gramotnost.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a kol. Ve světě obrazů | Bez názvu. Nedatováno..
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2015). Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově.
-
ŠUPŠÁKOVÁ, Božena. (2015). Vizuálna gramotnosť.
|