Předmět: Rozvíjení vizuální gramotnosti žáků

« Zpět
Název předmětu Rozvíjení vizuální gramotnosti žáků
Kód předmětu KVV/KRVG@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Musilová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata vizuální gramotnost, percepční, verbální a hodnotící dovednosti žáků, vztah vizuální a mediální gramotností, vlivy současné vizuální kultury a médií, digitální formáty vizuální komunikace, vztah mezi uměním a vizuální kulturou, koncept vizuální gramotnosti a metodika výuky vizuální gramotnosti, komunikace s vizuálním komunikátem

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem vizuální gramotnost a charakterizovat jednotlivé aspekty vizuální gramotnosti v kontextu výtvarné výchovy, - aplikovat do praxe zásady výuky výtvarné výchovy, která rozvíjí percepční, verbální a hodnotící dovednosti žáků, - vysvětlit vztah mezi vizuální a mediální gramotností, - pojmenovat vlivy současné vizuální kultury, - kriticky zhodnotit rizika a výhody rozvinuté vizuální kultury v kontextu vývoje digitálních formátů komunikace, - pochopit a vysvětlit vztah mezi uměním a vizuální kulturou, - vysvětlit přesahy oboru do vizuální kultury a rozumět konceptu vizuální gramotnosti, - využívat v praxi širokou škálu didaktických prostředků včetně těch digitálních s ohledem na cíle nastolované v kontextu vizuální, obrazové kultury, - pojmenovat a aplikovat do vlastní praxe různé formy a metody komunikace s vizuálním komunikátem, - vytvářet vlastní projekty vhodně reagující na koncept vizuální gramotnosti a na současné potřeby společnosti - navrhovat vlastní pedagogické strategie rozvíjející vizuální a mediální gramotnost žáků.
Aplikace poznatků a dovedností v praxi.
Předpoklady
Pozitivní přístup, snaha učit se a poznávat témata didaktiky VV.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Prezenční forma studia: vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na semináře a na ukončení předmětu. Kombinovaná forma studia: účast na konzultacích, studium studijních opor a dalších materiálů, samostudium, vytvoření seminární práce.
Doporučená literatura
  • VÝTVARNÉ PŘEHLÍDKY [online]..
  • FORET, Martin, LAPČÍK, Marek a ORSÁG, Petr. (2008). Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů.
  • HAZUKOVÁ, Helena. (2006). Nová pojetí výtvarné výchovy, plán a výtvarné projekty. Metodický portál RVP.
  • JUREČKOVÁ MALIŠOVÁ, Veronika. (2015). Výuka dějin umění a rozvoj percepčních, verbálních a hodnotících dovedností studentů.
  • PŘIKRYLOVÁ, Katarína & Lucie HAJDUŠKOVÁ (Eds.). (2010). Vizuální gramotnost.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra a kol. Ve světě obrazů | Bez názvu. Nedatováno..
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2015). Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově.
  • ŠUPŠÁKOVÁ, Božena. (2015). Vizuálna gramotnosť.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní