Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Hábl René, Mgr. akad. mal.
-
Medek David, Mgr. Ph.D.
-
Jochmann Petr, doc. Mgr.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Buček Robert, MgA. Ph.D.
-
Adámková Turzová Magdalena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teoretický vstup ? problematika kresby, její výrazové prostředky, techniky, nástroje a jejich dělení 2. Výrazové možnosti tužky: drobné etudy zaměřené na způsob vedení linie (přítlak, využití škály šedí; šrafování, obrysová kresba atd.) 3. Přepis textury (textil, přírodnina, rozsypaný čaj a pod.) ? kresba tužkou; min. A2 4. Experiment s tuší a možnými nástroji, malé formáty ? rozličné způsoby vedení linie, experiment s nástroji, lavírováním, obtisky, foukáním, tupováním atd. 5. Kresba tuší s cílem vystihnout obsah zadaných pojmů, "zárodků budoucích témat" , a to pomocí dostupných výrazových prostředků kresby; malé formáty 6. Kresba tuší na volné téma (samostatná volba způsobu kresby dle předchozích zkušeností); min. A2 + doprovodný text, objasňující téma a jeho uchopení pomocí kresby 7. Studijní kresba tužkou (modelem jednoduchý geometrický útvar: válec, koule, jehlan) 8. Zobrazení objemu, modelace světla a stínu ? studijní kresba jednoduchého útvaru (základy tzv. iluzivního způsobu kresby) 9. Studijní kresba zátiší rudkou // uhlem (vhodné umístění do formátu, kompozice, proporce, modelace světla, stínu, využití šrafury) 10. Zobrazení prostoru, základy perspektivy ? studijní kresba vnitřního nebo vnějšího prostoru (chodba, ulice atd.) 11. Tvořivá dílna (netradiční způsoby kresby) ? automatická kresba (volba nástroje, formát A1) ? uvolněná kresba bez mentální, estetické a příp. i zrakové kontroly ? kresba "obouruč" (volba nástroje, formát A1) ? kresba nohou (volba nástroje, formát A1) ? muchláž (zmačkaný papír dotvořený kresbou, min. A2) ? frotáž ? kompozice na A2 ze sejmutých frotáží
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 2 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je podat studentům základní informace o problematice kresby, jejích výrazových možnostech, technikách a nástrojích. Po teoretickém vstupu následují praktické úkoly kresebného charakteru, jejichž cílem je osvojení základních výtvarných dovedností a tvořivý experiment s nástrojem, využitelný v budoucí praxi studentů.
Osvojené základní výtvarné dovednosti využitelné ve vyučování výtvarné výchovy na mateřské škole.
|
Předpoklady
|
Zájem o obor, základní výtvarné dovednosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Didaktický test
K zápočtu je třeba: - pravidelná účast na semináři - předložit kompletní kolekci výtvarných prací (školních i domácích), odevzdat požadované písemné práce - úspěšné zvládnutí testu z teorie kresby
|
Doporučená literatura
|
-
Ballestar, V. B. Skici. Průvodce skicováním.
-
Cikánová, K. Kreslete si s námi.
-
Constance, D. Jak nakreslit lidské tělo.
-
Hejný, J. Kresba, malba, grafika.
-
Nedvědová, Zatloukalová. Výtvarná tvorba.
-
Parramón, J. M. Jak nakreslit hlavu a portrét.
-
Pavlíková, Tomanová. Základy kresby.
-
Roeselová, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově.
-
Roeselová, V. Techniky ve výtvarné výchově.
-
Stanyer, P. Vše o technikách kresby.
-
Teissig, K. Techniky kresby.
-
Watson, L. Kresba - úvodní kurz.
|