Vyučující
|
-
Jiroutová Jana, M. Phil.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Myslivečková Hana, doc. PhDr. CSc.
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Cílem předmětu je představit studentům muzejní pedagogiku a explikovat ji prizmatem muzeologie a pedagogiky. Studenti budou seznámeni s její poznávací doménou, jíž je muzejní edukace. Cílem je začlenit muzejní pedagogiku do systému pedagogických věd, věnovat se historii muzejní edukace a jejím specifikům (obsahu a cílům, formám, metodám i didaktickým prostředkům). Dále představit nové poznatky tohoto oboru, získané výzkumnými šetřeními, a zvláště se zaměřit na problematiku spolupráce muzea a školy, problematiku profesního profilu muzejních pedagogů a jejich postavení v rámci muzejních institucí či tzv. visitors studies. Základní témata: muzejní pedagogika v systému vědních oborů, muzejní pedagogika a muzeologie, muzejní pedagogika a ostatní pedagogické disciplíny, poznávací doména muzejní pedagogiky, historie muzejní pedagogiky, aktuální poznatky oboru, spolupráce muzea a školy, profesní profil muzejního pedagoga, visitors studies a aplikace jejich poznatků do praxe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 37 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy muzejní pedagogiky a zařadit ji do systému pedagogických věd, - pojmenovat fenomény, jimiž se muzejní pedagogika, resp. pedagogika kulturní, zabývá, - vyjmenovat významné osobnosti tohoto oboru (včetně jejich zásadních děl) a vysvětlit jejich přínos, - popsat základní vývojové peripetie ve využívání muzejních sbírek ke vzdělávání a vysvětlit historii a vývoj muzejní pedagogiky jako odborné reflexe edukačních aktivit muzeí, - vlastními slovy vysvětlit specifika muzejní edukace (obsahy a cíle, formy, metody a didaktické prostředky), - popsat aktuální poznatky a trendy oboru, vysvětlit význam realizovaných výzkumných šetření a aplikovat poznatky do vlastní praxe, - orientovat se v problematice spolupráce muzea a školy, - pojmenovat styčné body a bariéry ve spolupráci obou subjektů, - vyjádřit v odborných pojmech specifické kompetence muzejních pedagogů, edukátorů v kultuře, - popsat jejich postavení v rámci muzejních institucí a v legislativě, zasadit jejich činnost do koncepcí rozvoje muzejnictví a státní kulturní politiky, - orientovat se ve visitors studies a aplikovat do vlastní praxe hlavní poznatky tohoto oboru.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni orientace ve stěžejních tématech muzejní pedagogiky.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v pedagogické problematice, zájem o obor.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce
Seminární práce na téma Edukační činnost vybraného českého či světového muzea Studium publikace ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
|
Doporučená literatura
|
-
HORÁČEK, Radek. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění.. Brno : Akademické nakladatelství Cerm.
-
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a MRÁZOVÁ, Lenka. (2010). Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace.. Brno: Paido.
-
JŮVA, Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století.. Brno : Paido.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Edukační potenciál muzea.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Muzejní edukace.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
|