Vyučující
|
-
Dokoupilová Monika, Mgr.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Jiroutová Jana, M. Phil.
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
charakteristické znaky různých návštěvnických skupin v kontextu edukace v kultuře, strategie práce s těmito skupinami, typologie návštěvníků, vzdělávací nabídka pro různé návštěvnické skupiny - analýza příkladů dobré praxe, cíle edukačních aktivit, základní didaktické kategorie významné pro edukaci v kultuře, vztah mezi vzdělávacím obsahem, cíli úloh a jejich metodickým a organizačním uskutečněním, modelová stavba edukačního programu s přihlédnutím ke specifikům edukace v kultuře - analýza a reflexe studentských návrhů a realizací, plánování obsahu edukační aktivity s ohledem na kurikulum a spolupráci se školami, historie a současnost projektové metody a její možnosti v edukaci v kultuře, zásady strategického plánování, edukační strategie paměťové a kulturní instituce, návrh a realizace vlastních projektů, návrh a realizace vlastních prototypů didaktických prostředků pro edukaci v kultuře
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat a vysvětlit charakteristické znaky různých návštěvnických skupin v kontextu edukace v kultuře, - aplikovat do vlastní pedagogické praxe tyto poznatky a vyvíjet vhodné strategie práce s těmito skupinami, - používat a aplikovat do praxe typologii návštěvníků a vytvářet vzdělávací nabídku podle potřeb těchto skupin, - orientovat se v problematice obecných a specifických cílů edukace v kulturních a paměťových institucích, - formulovat cíle vlastních edukačních aktivit, - popsat základní didaktické kategorie významné pro edukaci v kultuře a pochopit vztah mezi vzdělávacím obsahem, cíli úloh a jejich metodickým a organizačním uskutečněním, - porozumět modelové stavbě edukačního programu s přihlédnutím ke specifikům edukace v kultuře, - plánovat obsah edukační aktivity s ohledem na kurikulum a spolupráci se školami, - vysvětlit historii a současnost projektové metody a objasnit její možnosti v edukaci v kultuře, - vytvářet vlastní projekty s mezioborovými přesahy, - porozumět zásadám strategického plánování a aplikovat je do praxe plánování edukačních a jiných aktivit kulturních a paměťových institucí, - vytvářet edukační strategie paměťové a kulturní instituce, - aplikovat do praxe širokou škálu přístupů, metod, organizačních forem, postupů a technik, - navrhnout a realizovat vlastní prototypy didaktických prostředků pro edukaci v kultuře (kromě textových prostředků také prostředky na bázi digitálních technologií), - aplikovat teoretické poznatky do praxe edukátora v kultuře.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni aplikovat nabyté znalosti a dovednosti do praxe.
|
Předpoklady
|
Studium dle studijního plánu, zájem o předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na semináře a na ukončení předmětu zápočtem a zkouškou. Kombinovaná forma studia: konzultace, samostudium, samostatná příprava na uzavření předmětu - tvorba seminární práce, konzultace s vyučující; zápočet a zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BRABCOVÁ, Alexandra. (ed.). Brána muzea otevřená..
-
DOLÁK, Jan et al. Základy muzejní pedagogiky: studijní texty..
-
HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění..
-
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a MRÁZOVÁ, Lenka. Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace..
-
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti..
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci..
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Expozice jako místo pro vzdělávání: metodika k tvorbě expozic zohledňujících vzdělávací potřeby návštěvníků..
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace..
|