Název předmětu | Didaktické aspekty edukace v kultuře 1 |
---|---|
Kód předmětu | KVV/KJE1@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata předmět a vědní základy didaktiky edukace v kultuře, základní didaktické pojmy a kategorie týkající se edukace v kultuře, proměny náhledů na fenomén edukace v kulturních a paměťových institucích v historické perspektivě, vývoj pojetí edukačních aktivit muzeí, galerií aj. kulturních subjektů, osobnosti a subjekty významné pro rozvoj edukace v kultuře, vzdělávací a výchovné možnosti edukační nabídky paměťových institucí a památkových objektů, postavení edukačních aktivit v kulturních a paměťových institucích v ČR a v zahraničí, současná pojetí těchto aktivit, dosavadní koncepce edukace v kultuře, výhody a úskalí různých přístupů a koncepcí, pedagogické strategie, didaktická transformace a redukce v kontextu edukace v kultuře, vztah mezi nadoborovými kompetencemi a vzdělávacími aktivitami kulturních a paměťových institucí, návrh a realizace vlastních projektů podporujících spolupráci muzea a školy, návrh a realizace vlastních prototypů didaktických prostředků pro edukaci v kultuře
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit předmět a vědní základy didaktiky edukace v kultuře, - definovat základní didaktické pojmy a kategorie týkající se edukace v kultuře, - aplikovat tyto pojmy do vlastního profesního jazyka a uvažování, - pojmenovat proměny náhledů na fenomén edukace v kulturních a paměťových institucích v historické perspektivě, - popsat v základních bodech vývoj pojetí edukačních aktivit muzeí, galerií aj. kulturních subjektů, - vybrat z dějin oboru několik významných osobností a subjektů (AMG, RGČR, MCMP apod.) a vysvětlit jejich přínos pro rozvoj edukace v kultuře, - porozumět vzdělávacím a výchovným možnostem edukačních aktivit paměťových institucí a památkových objektů, - objasnit postavení edukačních aktivit v kulturních a paměťových institucích v ČR a v zahraničí, - vysvětlit současná pojetí edukačních aktivit v kulturních a paměťových institucích v ČR a v zahraničí, - komplexně pedagogicky uvažovat a jednat (s ohledem na pojetí L. S. Shulmana) a disponovat dostatečnými didaktickými dovednostmi, - popsat (na základě vlastní zkušenosti získané náslechy integrovanými do výuky semináře) dosavadní koncepce edukace v kultuře a argumentovat výhody a úskalí různých přístupů a koncepcí, - diskutovat nad vhodnými pedagogickými strategiemi s ohledem na různé obsahy a cílové skupiny edukace v kultuře, - vysvětlit vlastními slovy podstatu didaktické transformace a redukce v kontextu edukace v kultuře, - vyjádřit vlastními slovy vztah mezi nadoborovými kompetencemi a vzdělávacími aktivitami kulturních a paměťových institucí, - navrhovat vlastní projekty podporující spolupráci muzea a školy, - navrhnout a realizovat vlastní prototypy didaktických prostředků pro edukaci v kultuře (kromě textových prostředků také prostředky na bázi digitálních technologií).
Schopnost uplatnit v praxi teoretické a didaktické základy oboru, navrhovat vlastní projekty podporující spolupráci muzea a školy, navrhnout a realizovat vlastní prototypy didaktických prostředků pro edukaci v kultuře (kromě textových prostředků také prostředky na bázi digitálních technologií). |
Předpoklady |
Pozitivní přístup k předmětu, motivace a snaha učit se.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Prezenční forma studia: vytvoření seminární práce, samostudium, příprava na semináře a na ukončení předmětu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |