Vyučující
|
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Jiroutová Jana, M. Phil.
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata dějiny muzejní kultury, periodizace vývoje muzejní kultury, podoby muzejní prezentace během historického vývoje, předmuzejní období, první doložitelné projevy muzejního fenoménu v historii a prehistorii, charakteristické znaky protomuzejního období, příklady významných sběratelských osobností, období vzniku a rozvoje muzeí, významné muzejní instituce a okolnosti jejich vzniku a vývoje, hlavní vývojová období v historii významných paměťových institucí v českých zemích a v zahraničí, rozdíly mezi klasickými podobami muzejní prezentace a aktuálními vývojovými trendy současnosti, posuny v muzejní kultuře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - teoreticky i prakticky se orientovat v problematice muzejní kultury, vyjmenovat osobnosti významných badatelů-historiků muzejní kultury, - reprodukovat zavedené periodizace vývoje muzejní kultury a vysvětlit důvody pro tato vymezení jednotlivých období ve vztahu k dějinám společnosti jako celku, - vyložit rozdíly mezi různými podobami muzejní prezentace během historického vývoje, - objasnit základní rysy tzv. předmuzejního období a zasadit do historie první projevy muzejního fenoménu, - vyjmenovat charakteristické znaky protomuzejního období a uvést příklady významných sběratelských osobností, - popsat období vzniku a rozvoje muzeí a vyjmenovat nejdůležitější muzejní instituce, jež se staly prototypy muzejních institucí, - shrnout hlavní vývojová období v historii významných paměťových institucí v českých zemích a v zahraničí, - vysvětlit rozdíl mezi klasickými podobami muzejní prezentace a aktuálními vývojovými trendy současnosti, - argumentovat vlastní postoj k různým historickým i současným podobám prezentace, - zhodnotit posuny v muzejní kultuře, k nimž došlo v posledních 200 letech.
Aplikace do praxe v souladu s cíli předmětu. - teoreticky i prakticky se orientovat v problematice muzejní kultury, vyjmenovat osobnosti významných badatelů-historiků muzejní kultury, - reprodukovat zavedené periodizace vývoje muzejní kultury a vysvětlit důvody pro tato vymezení jednotlivých období ve vztahu k dějinám společnosti jako celku, - vyložit rozdíly mezi různými podobami muzejní prezentace během historického vývoje, - objasnit základní rysy tzv. předmuzejního období a zasadit do historie první projevy muzejního fenoménu, - vyjmenovat charakteristické znaky protomuzejního období a uvést příklady významných sběratelských osobností, - popsat období vzniku a rozvoje muzeí a vyjmenovat nejdůležitější muzejní instituce, jež se staly prototypy muzejních institucí, - shrnout hlavní vývojová období v historii významných paměťových institucí v českých zemích a v zahraničí, - vysvětlit rozdíl mezi klasickými podobami muzejní prezentace a aktuálními vývojovými trendy současnosti, - argumentovat vlastní postoj k různým historickým i současným podobám prezentace, - zhodnotit posuny v muzejní kultuře, k nimž došlo v posledních 200 letech.
|
Předpoklady
|
Studium dle studijního plánu, zájem o předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Prezenční forma studia: vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na přednášky a na ukončení předmětu zkouškou. Kombinovaná forma studia: konzultace, samostudium, samostatná příprava na uzavření předmětu - tvorba seminární práce, konzultace s vyučující, zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století..
-
KNAPÍK, Jiří et al. Vademecum muzeologie.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea.
-
ŠPÉT, Jiří. Muzea ve vývoji společnosti a národní kultury..
-
ŠPÉT, Jiří. Přehled vývoje českého muzejnictví I.: (do roku 1945)..
-
ŠTĚPÁNEK, Pavel. Obrysy muzeologie: pro historiky umění..
|