Předmět: Dějiny muzejní kultury

« Zpět
Název předmětu Dějiny muzejní kultury
Kód předmětu KVV/KJDM@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jiroutová Jana, M. Phil.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata dějiny muzejní kultury, periodizace vývoje muzejní kultury, podoby muzejní prezentace během historického vývoje, předmuzejní období, první doložitelné projevy muzejního fenoménu v historii a prehistorii, charakteristické znaky protomuzejního období, příklady významných sběratelských osobností, období vzniku a rozvoje muzeí, významné muzejní instituce a okolnosti jejich vzniku a vývoje, hlavní vývojová období v historii významných paměťových institucí v českých zemích a v zahraničí, rozdíly mezi klasickými podobami muzejní prezentace a aktuálními vývojovými trendy současnosti, posuny v muzejní kultuře.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - teoreticky i prakticky se orientovat v problematice muzejní kultury, vyjmenovat osobnosti významných badatelů-historiků muzejní kultury, - reprodukovat zavedené periodizace vývoje muzejní kultury a vysvětlit důvody pro tato vymezení jednotlivých období ve vztahu k dějinám společnosti jako celku, - vyložit rozdíly mezi různými podobami muzejní prezentace během historického vývoje, - objasnit základní rysy tzv. předmuzejního období a zasadit do historie první projevy muzejního fenoménu, - vyjmenovat charakteristické znaky protomuzejního období a uvést příklady významných sběratelských osobností, - popsat období vzniku a rozvoje muzeí a vyjmenovat nejdůležitější muzejní instituce, jež se staly prototypy muzejních institucí, - shrnout hlavní vývojová období v historii významných paměťových institucí v českých zemích a v zahraničí, - vysvětlit rozdíl mezi klasickými podobami muzejní prezentace a aktuálními vývojovými trendy současnosti, - argumentovat vlastní postoj k různým historickým i současným podobám prezentace, - zhodnotit posuny v muzejní kultuře, k nimž došlo v posledních 200 letech.
Aplikace do praxe v souladu s cíli předmětu. - teoreticky i prakticky se orientovat v problematice muzejní kultury, vyjmenovat osobnosti významných badatelů-historiků muzejní kultury, - reprodukovat zavedené periodizace vývoje muzejní kultury a vysvětlit důvody pro tato vymezení jednotlivých období ve vztahu k dějinám společnosti jako celku, - vyložit rozdíly mezi různými podobami muzejní prezentace během historického vývoje, - objasnit základní rysy tzv. předmuzejního období a zasadit do historie první projevy muzejního fenoménu, - vyjmenovat charakteristické znaky protomuzejního období a uvést příklady významných sběratelských osobností, - popsat období vzniku a rozvoje muzeí a vyjmenovat nejdůležitější muzejní instituce, jež se staly prototypy muzejních institucí, - shrnout hlavní vývojová období v historii významných paměťových institucí v českých zemích a v zahraničí, - vysvětlit rozdíl mezi klasickými podobami muzejní prezentace a aktuálními vývojovými trendy současnosti, - argumentovat vlastní postoj k různým historickým i současným podobám prezentace, - zhodnotit posuny v muzejní kultuře, k nimž došlo v posledních 200 letech.
Předpoklady
Studium dle studijního plánu, zájem o předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Prezenční forma studia: vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na přednášky a na ukončení předmětu zkouškou. Kombinovaná forma studia: konzultace, samostudium, samostatná příprava na uzavření předmětu - tvorba seminární práce, konzultace s vyučující, zkouška.
Doporučená literatura
  • JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století..
  • KNAPÍK, Jiří et al. Vademecum muzeologie.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea.
  • ŠPÉT, Jiří. Muzea ve vývoji společnosti a národní kultury..
  • ŠPÉT, Jiří. Přehled vývoje českého muzejnictví I.: (do roku 1945)..
  • ŠTĚPÁNEK, Pavel. Obrysy muzeologie: pro historiky umění..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní