Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Exler Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy. Pojetí a cíle současné VV v prostředí MŠ, současné proudy ve VV. 2. Postavení výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. 3. Vznik, vývoj a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu (DVP). 4. Výtvarná typologie a její využití v pedagogické praxi. 5. Zvláštnosti estetického vnímání a hodnocení u dětí předškolního věku. Úloha psychologických procesů při výtvarných činnostech. 6. Tvořivost ve VV. Fáze tvořivého procesu, stádia dětské tvořivosti. Zásady tvořivé výuky VV. Diagnostické a terapeutické možnosti výtvarných činností, artefiletika. 7. Plánování a příprava výtvarných aktivit. Projektová metoda ve VV, výtvarné řady, jejich druhy. 8. Druhy a organizace výtvarných činností ve VV. Vazba mezi námětem, učivem a výtvarnou technikou ve VV. Význam motivace ve VV. 9. Uplatnění didaktických principů a metod ve VV. Formy a metody komunikace s výtvarným dílem. Animace. 10. Problematika hodnocení ve VV. Význam zpětné vazby. Klasifikace. 11. Materiály a techniky ve VV v mateřské škole. Zájmová VČ, přehlídky DVP. INSEA. - orientace v pojmosloví RVP, znalost základních publikací pro VV, časopisů atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Osvojené základní výtvarně pedagogické kompetence využitelné ve vyučování výtvarné výchovy na MŠ.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v pedagogické terminologii, zájem o obor.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studenti obdrží zápočet po odevzdání seminární práce na téma Analýza dětského výtvarného projevu - student vybere tři dětské práce (kresbu, malbu a jinou, libovolnou) a provede analýzu tohoto konkrétního dětského výtvarného projevu (znaky, vývojové zákonitosti, charakteristické rysy atd.) - doporučeno analyzovat znaky lidských nebo zvířecích figur Pozn. Seminární práce budou také obsahovat veškeré formální náležitosti, jako je úvodní strana s hlavičkou a názvem práce, uvedení použité literatury, správné značení event. citací, jazyková a grafická úroveň atd.
|
Doporučená literatura
|
-
BANAŠ,J.a kol. (1989). Didaktika výtvarné výchovy. Bratislava.
-
BERTRAND,Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha:Portál.
-
CIKÁNOVÁ,K. (1992). Kreslete si s námi. Praha.
-
DVOŘÁKOVÁ.,H. (1998). Výtvarná výchova na I. stupni. Pracovní sešit pro 1.-3.ročník, 4.-5.ročník.. Havlíčkův Brod:Tobiáš.
-
KAVČÁKOVÁ,A., MALIVA,J. (1994). Úvod do studia výtvarné výchovy. Olomouc:UP.
-
ROESELOVÁ,V. (2000). Didaktika výtvarné výchovy. Praha:Sarah.
-
ROESELOVÁ,V. (1998). Proudy ve výtvarné výchově. Praha:Sarah.
-
ROESELOVÁ,V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha.
-
ROESELOVÁ,V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. Praha.
-
SLAVÍK,J. (1994). Kapitoly z výtvarné výchovy. Praha: PdFUK.
-
SLAVÍK,J.,SLAVÍKOVÁ,V.,HAZUKOVÁ,H. (2000). Výtvarné čarování. Praha. PdFUK.
-
ŠAMŠULA,P.,HAZUKOVÁ,H. (1991). Didaktika výtvarné výchovy I.. Praha. UK.
-
ŠOBÁŃOVÁ,P. (2007). Kapitolyz didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc:UP.
-
UŽDIL,J. (1998). Čáry, klikyháky,paňáci a auta. Praha.
-
UŽDIL,J. (1962). Metodika výtvarné výchovy I.. Praha:SPN.
-
ZHOŘ,I. (1995). Výtvarná výchova v projektech I,II.. Havlíčkův Brod:Tobiáš.
|