Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Předmět přináší úvod do problematiky muzeologie, cílem je představit ji jako vědu zabývající se fenoménem muzealizace a muzejní kulturou. Ukazuje historické projevy muzejního fenoménu a vývoj muzejních institucí, věnuje se také problematice sběratelství a motivace sbírkotvorné činnosti. Kromě definice muzea a souvisejících pojmů se zabývá typologií muzeí, rysy muzeálie a povahou muzeality. Cílem je nastínit studentům teorii selekce, tezaurace a prezentace, vše s orientací na výchovný smysl muzea. Kromě současných problémů (digitalizace, aktivní selekce aj.) se zabývá také rolí muzejního pedagoga v procesu muzealizace a aktuálními trendy v muzejní kultuře. Základní témata: muzeologie jako věda, muzeologie v systému vědních disciplín, muzealizace, historické projevy muzejního fenoménu, sběratelství, typologie muzeí, muzeálie, muzealita, selekce, tezaurace, prezentace, současné problémy muzejní kultury, edukační potenciál muzea, aktuální trendy v muzejnictví, nová média v muzejní prezentaci, virtuální muzeum, role muzejního pedagoga v procesu muzealizace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 17 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - teoreticky i prakticky se orientovat v problematice muzeologie, - definovat základní muzeologické pojmy z oblasti teorie selekce, tezaurace a prezentace, - jmenovat významné osobnosti muzeologie a vlastními slovy vysvětlit jejich přínos pro obor; jmenovat jejich významná díla, - vysvětlit rozdíl mezi muzejní praxí a muzeologií jako vědou zabývající se fenoménem muzealizace a muzejní kulturou, - vysvětlit vlastními slovy podstatu sběratelství ve vztahu k muzealizaci, - objasnit škálu motivací sbírkotvorné činnosti a jmenovat příklady z historie a současnosti, - definovat rysy muzeálie a objasnit základní typy muzeálií, - pracovat aktivně s pojmem muzealita při objasňování hodnoty konkrétních muzejních sbírek a jejich edukačního potenciálu, - popsat a vysvětlit typologii muzeí a uvést příklady (včetně muzeí virtuálních), - vyjmenovat některé ze současných problémů muzejní kultury a vyslovit svůj názor na jejich řešení, - popsat dnešní vlivné trendy muzejní kultury a objasnit je na příkladech z praxe, - vysvětlit přínosy a rizika digitalizace, resp. využívání nových médií v muzejní prezentaci, - analyzovat a hodnotit zhlédnuté muzejní expozice z muzeologického hlediska, - objasnit roli muzejního pedagoga v procesu muzealizace, - aplikovat teoretické poznatky do praxe edukátora v kultuře,
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni porozumět poznávací doméně muzeologie a chápat současné muzejnictví v širším historickém kontextu.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v muzeologické problematice, zájem o obor.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce
Seminární práce na téma historie a současnost konkrétního vybraného muzea (dle výběru studenta, např. v místě bydliště), historie jeho edukační činnosti, současná vzdělávací strategie muzea. Detailní studium publikací: STRÁNSKÝ, Zbyněk Z. Úvod do muzeologie. 2. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2000. 169 s. ISBN 80-210-1272-2. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kulturně antropologické aspekty muzejního fenoménu. AntropoWebzin. 2011, 1, s. 12-19. ISSN 1801 8807.
|
Doporučená literatura
|
-
BENEŠ, Josef. (1997). Základy muzeologie. Opava : Slezská univerzita.
-
BRABCOVÁ, Alexandra. (ed.). (2003). Brána muzea otevřená.. Náchod: Nakladatelství JUKO.
-
BROŽKOVÁ, Helena, et al. (1983). Sběratelství.. Praha : Nakladatelství Svoboda.
-
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a MRÁZOVÁ, Lenka. (2010). Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace.. Brno: Paido.
-
JŮVA, Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století.. Brno : Paido.
-
ORIŠKOVÁ, Mária (ed.). (2006). Efekt múzea: predmety, praktiky, publikum : Antológia textov anglo-americkej kritickej teórie múzea.. Bratislava : Vysoká škola výtvarných umení.
-
STRÁNSKÝ, Zbyněk Z. (2005). Archeologie a muzeologie.. Brno : Masarykova univerzita v Brně.
-
STRÁNSKÝ, Zbyněk Z. (2000). Úvod do muzeologie.. Brno : Masarykova univerzita.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Edukační potenciál muzea.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠPÉT, Jiří. (2003). Přehled vývoje českého muzejnictví I. (do roku 1945).. Brno : Masarykova univerzita v Brně, Filosofická fakulta.
-
ŠTĚPÁNEK, Pavel. (2002). Obrysy muzeologie pro historiky umění.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
VAŠÍČEK, Zdeněk. (2006). Archeologie, historie, minulost.. Praha : Karolinum.
-
WAIDACHER, Friedrich. (1999). Príručka všeobecnej muzeológie.. Bratislava : Slovenské národné múzeum - Národné múzejné centrum, Vydavateľstvo SNM.
|