Předmět: Výtvarně tvořivé činnosti

« Zpět
Název předmětu Výtvarně tvořivé činnosti
Kód předmětu KVV/JVTK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Adámková Turzová Magdalena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni orientovat se v současném pojetí, principech a cílech zájmové výtvarné výchovy, charakterizovat vývojové etapy a typické znaky výtvarného projevu dětí a mládeže, aplikovat dovednosti s výtvarnými řadami a projekty jako integračními formami zájmové výtvarné výchovy, a to s důrazem na motivaci a hodnocení, rozpoznat základní materiály a techniky využitelné pro výtvarnou činnost. Předmět rozvíjí základní výtvarně didaktické kompetence budoucích muzejních pedagogů, tak aby ve vlastní praxi byli schopni realizovat smysluplné výtvarné etudy, zaměřené na zprostředkování exponátů návštěvníkům. Základní témata: základní výtvarné postupy a techniky vztah námětu, výtvarného problému a techniky motivační role námětu metody vedení a iniciace dětského výtvarného projevu ontogeneze dětského výtvarného projevu a jeho charakteristické znaky

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - používat základní výtvarně pedagogické pojmy - popsat současné pojetí, principy a cíle zájmové výtvarné výchovy - objasnit podstatu projektu a výtvarné řady - vysvětlit vývojové zákonitosti dětského výtvarného projevu - aplikovat dovednosti s výtvarnými řadami a projekty do vlastní pedagogické činnosti - prakticky se orientovat v základních výtvarných postupech, materiálech a technikách
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni aplikovat základní výtvarné postupy do vlastních edukačních programů.
Předpoklady
Základní orientace v pedagogické problematice, zájem o obor.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce

Seminární práce na téma příprava výtvarné řady využitelné v muzejní edukaci
Doporučená literatura
  • HORÁČEK, Radek. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění.. Brno : Akademické nakladatelství Cerm.
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a MRÁZOVÁ, Lenka. (2010). Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace.. Brno: Paido.
  • Roeselová, Věra. (2004). Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově.. Praha: Sarah.
  • Slavíková V., Slavík J., Eliášová S. (2007). Dívej se, tvoř a povídej!. Praha: Portál.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Muzejní edukace.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech I, II.. Havlíčkův Brod: Tobiáš.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr