Název předmětu | Vybrané kapitoly z etnografie |
---|---|
Kód předmětu | KVV/JVE@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Základní témata: Úvod do problematiky lidové kultury, základní pojmy, materiální a nemateriální kultura Lidová architektura na Hané a kontrasty stavitelství dnešní doby Lidové výtvarné umění, ikonografie svatých Lidový oděv na Hané Lidové slavnosti, obyčeje a zvyky v rámci církevního roku, tradice a symboly Obřady v lidové kultuře a jejich proměny v současnosti Výjimečné sbírkové předměty z fondu Etnografie ve VMO a péče o ně; profese odborného kurátora - správce fondu
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Cíl: Etnografie, resp. kulturní a sociální antropologie zahrnuje širokou oblast zabývající se vznikem, rozvojem a srovnáváním lidských kultur se zaměřením na místní tradice. Předmět se bude věnovat vybraným kapitolám z hmotné i nehmotné kultury v českých zemích. Na rozboru některých tradic bude možné poukázat, do jaké míry nás v současnosti ovlivňují a zpětně jak my můžeme uchovat tradice svým vlastním postojem a citlivým přístupem. Cílem je pochopit smýšlení našich předků na vesnici v kontextu doby 19. století a poukázat na odlišnosti mezi minulostí a současností. Předmět klade důraz na propojení oboru kulturní antropologie s muzejní praxí, včetně edukačních programů. Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - definovat základní pojmy z oblasti kulturní a sociální antropologie, resp. etnografie, - popsat ji jako společenskou vědu zkoumající a popisující modely chování, sociální organizaci, zvyky, hudbu a umění v jednotlivých lidských kulturách a společnostech, - vlastními slovy vysvětlit rozdíl mezi pojmy etnografie a etnologie, - orientovat se v problematice lidové kultury (materiální a nemateriální kultura), - vyjmenovat příklady lidové architektury, lidového oděvu, výtvarného umění a dalších projevů materiální kultury, - objasnit význam lidových slavností, obyčejů a zvyků v rámci církevního roku, tradice, obřady a symboly a další projevy nemateriální kultury, - specifikovat význam konkrétních sbírkových fondů etnografie v ČR, - aplikovat do vlastní praxe edukátora v kultuře získané poznatky z oblasti kulturní a sociální antropologie.
Aplikace poznatků a dovedností v praxi edukace v kultuře. |
Předpoklady |
Pozitivní přístup, snaha učit se a poznávat další z odvětví edukace v kultuře.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Prezenční forma studia: vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na zápočet. Kombinovaná forma studia: vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na zápočet. Práce na téma: terénní nebo archivní výzkum věnovaný vybranému tématu z oblasti lidové kultury zpracovaný formou prezentace. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |