Předmět: Památková edukace

« Zpět
Název předmětu Památková edukace
Kód předmětu KVV/JPE@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hudec Petr, Mgr.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata teoretické základy památkové edukace, možnosti výchovy a vzdělávání dětí, mládeže a nejširší veřejnosti v historickém prostředí nebo v muzejní expozici, základní didaktické pojmy a kategorie týkající se památkové edukace, významné projekty a aktivity spojené s památkovou edukací v ČR (Národní památkový ústav a jeho aktivity), možnosti edukačních aktivit paměťových institucí a památkových objektů, postavení edukačních aktivit v kulturních a paměťových institucích v ČR a v zahraničí, současná pojetí edukačních aktivit v památkových objektech, vhodné pedagogické strategiemi s ohledem na různé obsahy a cílové skupiny edukace v kultuře, vlastní edukační programy zaměřené na interpretaci a zprostředkování kulturního dědictví, didaktická transformace a redukce v kontextu památkové edukace, návrh vlastního edukačního programu zaměřeného na interpretaci a zprostředkování kulturního dědictví.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit předmět a teoretické základy památkové a muzejní edukace, - orientovat se v teoretických otázkách i praktických možnostech výchovy a vzdělávání dětí, mládeže a nejširší veřejnosti v historickém prostředí, - definovat základní didaktické pojmy a kategorie týkající se památkové edukace, - vyjmenovat významné projekty a aktivity spojené s památkovou edukací v ČR (např. Národní památkový ústav a jeho aktivity) - pojmenovat proměny náhledů na edukační využívání kulturně historického dědictví (hradů, zámků a dalších památek ve správě Národního památkového ústavu) v historické perspektivě, - porozumět vzdělávacím a výchovným možnostem edukačních aktivit paměťových institucí a památkových objektů, - objasnit postavení edukačních aktivit v památkových objektech spravovaných Národním památkovým ústavem a srovnat stav se zahraničím, - vysvětlit současná pojetí edukačních aktivit v památkových objektech, - diskutovat nad vhodnými pedagogickými strategiemi s ohledem na různé obsahy a cílové skupiny edukace v kultuře, - vysvětlit vlastními slovy podstatu didaktické transformace a redukce v kontextu památkové edukace, - navrhovat vlastní edukační programy zaměřené na interpretaci a zprostředkování kulturního dědictví, - navrhnout a realizovat vlastní prototypy didaktických prostředků pro památkovou a muzejní edukaci.
Aplikace poznatků a dovedností v praxi edukace v kultuře.
Předpoklady
Pozitivní přístup, snaha učit se a poznávat další z odvětví edukace v kultuře.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Prezenční forma studia: exkurze na památkový objekt, práce přímo v autentickém prostředí, bloková výuka. Vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na exkurzi a na ukončení předmětu. Kombinovaná forma studia: exkurze na památkový objekt, práce přímo v autentickém prostředí, bloková výuka, konzultace, samostudium, samostatná příprava na uzavření předmětu - tvorba seminární práce, konzultace s vyučujícím.
Doporučená literatura
  • DOLÁK, Jan et al. (2014). Základy muzejní pedagogiky: studijní texty.
  • HAVLŮJOVÁ, Hana a kol. (2015). Památky nás baví. 4, Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací: metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro neformální a informální učení. Praha.
  • Kolektiv autorů. Památky nás baví 1-5. Praha.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Edukační potenciál muzea.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2017). Expozice jako místo pro vzdělávání: metodika k tvorbě expozic zohledňujících vzdělávací potřeby návštěvníků.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Muzejní edukace.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní