Název předmětu | Památková edukace |
---|---|
Kód předmětu | KVV/JPE@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata teoretické základy památkové edukace, možnosti výchovy a vzdělávání dětí, mládeže a nejširší veřejnosti v historickém prostředí nebo v muzejní expozici, základní didaktické pojmy a kategorie týkající se památkové edukace, významné projekty a aktivity spojené s památkovou edukací v ČR (Národní památkový ústav a jeho aktivity), možnosti edukačních aktivit paměťových institucí a památkových objektů, postavení edukačních aktivit v kulturních a paměťových institucích v ČR a v zahraničí, současná pojetí edukačních aktivit v památkových objektech, vhodné pedagogické strategiemi s ohledem na různé obsahy a cílové skupiny edukace v kultuře, vlastní edukační programy zaměřené na interpretaci a zprostředkování kulturního dědictví, didaktická transformace a redukce v kontextu památkové edukace, návrh vlastního edukačního programu zaměřeného na interpretaci a zprostředkování kulturního dědictví.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit předmět a teoretické základy památkové a muzejní edukace, - orientovat se v teoretických otázkách i praktických možnostech výchovy a vzdělávání dětí, mládeže a nejširší veřejnosti v historickém prostředí, - definovat základní didaktické pojmy a kategorie týkající se památkové edukace, - vyjmenovat významné projekty a aktivity spojené s památkovou edukací v ČR (např. Národní památkový ústav a jeho aktivity) - pojmenovat proměny náhledů na edukační využívání kulturně historického dědictví (hradů, zámků a dalších památek ve správě Národního památkového ústavu) v historické perspektivě, - porozumět vzdělávacím a výchovným možnostem edukačních aktivit paměťových institucí a památkových objektů, - objasnit postavení edukačních aktivit v památkových objektech spravovaných Národním památkovým ústavem a srovnat stav se zahraničím, - vysvětlit současná pojetí edukačních aktivit v památkových objektech, - diskutovat nad vhodnými pedagogickými strategiemi s ohledem na různé obsahy a cílové skupiny edukace v kultuře, - vysvětlit vlastními slovy podstatu didaktické transformace a redukce v kontextu památkové edukace, - navrhovat vlastní edukační programy zaměřené na interpretaci a zprostředkování kulturního dědictví, - navrhnout a realizovat vlastní prototypy didaktických prostředků pro památkovou a muzejní edukaci.
Aplikace poznatků a dovedností v praxi edukace v kultuře. |
Předpoklady |
Pozitivní přístup, snaha učit se a poznávat další z odvětví edukace v kultuře.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Prezenční forma studia: exkurze na památkový objekt, práce přímo v autentickém prostředí, bloková výuka. Vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na exkurzi a na ukončení předmětu. Kombinovaná forma studia: exkurze na památkový objekt, práce přímo v autentickém prostředí, bloková výuka, konzultace, samostudium, samostatná příprava na uzavření předmětu - tvorba seminární práce, konzultace s vyučujícím. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |