Předmět: Metody prezentace a edukace v archeologii

« Zpět
Název předmětu Metody prezentace a edukace v archeologii
Kód předmětu KVV/JPA@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Puhačová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata Vědní obor archeologie, jeho současná podoba a role ve společnosti Základní přehled nejstarších období minulosti našeho území Problematika vztahu archeologie a veřejnosti Interpretace a didaktická transformace archeologických pramenů Pedagogické aspekty prezentace a edukace v archeologii a vhodné aktivizační metody Prostředky a formy archeologické popularizace Plánování vzdělávacích aktivit v archeologii a spolupráce s odborníky PR a marketing v oblasti prezentace archeologie Living history a experimentální archeologie jako nástroj popularizace archeologie Příklady dobré praxe

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na prezentaci archeologie a didaktickou transformaci archeologických sbírek. Jeho nedílnou součástí jsou návštěvy muzeí a výcvikově pojatý šestihodinový workshop. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat roli archeologie v současné společnosti a chápat její přínos, - vysvětlit základní vývoj lidské společnosti v pravěku a raném středověku a způsob jeho studia, - vysvětlit pojem efektivní popularizace vědy, - charakterizovat základní oblasti, ve kterých archeologie může působit jako vzdělávací prvek, - porozumět pedagogickému přístupu k efektivní popularizaci archeologie, - vysvětlit základní princip didaktické transformace archeologických pramenů, - vyjmenovat didaktické metody vhodné k využití v archeologické prezentaci a popularizaci, - porozumět komunikačním možnostem a metodám ve vztahu archeologie a široké veřejnosti, - navrhnout samostatně vlastní aktivitu zaměřenou na prezentaci archeologie. Program předmětu a způsob jeho organizace: Úvodní setkání a informace o předmětu Společné návštěvy muzeí dohodnutých termínech: 1. Expozice Příběh kamene: nachází se v depozitárních prostorách VMO (Denisova 30) a je otevřena od 1. května do 30. září, denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin. 2. Návštěva Muzea umění Olomouc (konkrétně Arcidiecézního muzea u Dómu a archeologické sbírky; digitální prostředky a 3D modely, archeologický trenažér) 3. Exkurze do Anthroposu v Brně, kde se nachází expozice o vývoji lidského druhu a prehistorických nálezech. POZOR! Další výuka se uskuteční již jen blokově během výcvikově vedeného šestihodinového workshopu s prvky kritického myšlení. Informaci o termínu podá s předstihem vyučující. Bloková výuka společně s návštěvami muzeí odpovídá časové dotaci předmětu. V další termíny (rozvrhované) se budou konat individuální konzultace.
Aplikace poznatků a dovedností v praxi edukace v kultuře.
Předpoklady
Pozitivní přístup, snaha učit se a poznávat další z odvětví edukace v kultuře.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Prezenční i kombinovaná forma studia: zápočet formou seminární práce (vlastního návrhu projektu popularizační aktivity)
Doporučená literatura
  • MIKEŠOVÁ, V., OPATRNÁ, M. a kol. (2014). Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví. Certifikovaná metodika..
  • MIKEŠOVÁ, Veronika & Michal PUHAČ. (2017). Den v životě neolitické ženy: vzdělávací komiks.
  • MIKEŠOVÁ, Veronika. (2016). Oborová didaktika jako základ efektivní popularizace archeologie | Archeologie ve středních Čechách 20/2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní