Název předmětu | Proměny muzejní prezentace 1 |
---|---|
Kód předmětu | KVV/JP1@ |
Organizační forma výuky | Exkurze |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah: Disciplína představuje podoby současných muzejních a galerijních prezentací u nás i ve světě, a to jak po stránce kurátorské, tak i vzhledem k prostorovému řešení expozice. Zvláště se zaměřuje na architektonické řešení muzeí a galerií a ukazuje úspěšné příklady inovativního přístupu k muzejním expozicím. Diskutovány budou současné trendy v muzejních expozicích, mezi něž patří využití digitálních technologií, moderní techniky a interaktivních exponátů, resp. modelů. V souvislosti s prezentacemi umění se disciplína zaměří také na filozofickou reflexi přítomnosti s cílem pochopit obecné souvislosti uměleckých projevů s aktuálními jevy a procesy společnosti, a to především v oblasti výtvarného vyjadřování a vizuální komunikace. Studenti budou vedeni k aktivnímu uchopení problému muzejní prezentace, ke kritické analýze a interpretaci projevů současné vizuální kultury. Důraz bude kladen na samostatné studentovo hodnotící stanovisko, jeho schopnost tyto projevy formálně analyzovat a začlenit do širších významových souvislostí vizuální komunikace a její sociální funkce. Výuka proběhne formou exkurze po vybraných muzeích a galeriích. Základní témata: muzejní prezentace, analýza navštívených výstav a expozic s ohledem na jejich edukační využití, rozbor současných muzejních a galerijních prezentací u nás i ve světě, zásady uživatelsky přívětivých veřejných prostor, inovativní přístupy k muzejní prezentaci, využití digitálních technologií v prezentaci, kritická analýza a interpretace projevů současné muzejní kultury s ohledem na jejich edukační využití
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Pozorování, Demonstrace
|
Výstupy z učení |
Disciplína představuje formou tří jednodenních exkurzí významné podoby současné muzejní a galerijní prezentace s ohledem na různé typy prezentovaného obsahu. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - prakticky se orientovat v problematice muzejní prezentace, - samostatně analyzovat navštívené výstavy a expozice s ohledem na jejich edukační využití, - diskutovat nad obsahem navštívených expozic a doprovodných programů, - kriticky posoudit způsob prezentace a využité přístupy kurátorů, - zhodnotit možnosti edukačního využití navštívených paměťových a kulturních institucí, - samostatně provést rozbor současných muzejních a galerijních prezentací u nás i ve světě, a to jak po stránce kurátorské, tak i vzhledem k prostorovému řešení expozice, - diskutovat architektonické řešení muzeí a galerií s ohledem na zásady uživatelsky přívětivých veřejných prostor, - pojmenovat rysy úspěšných inovativních přístupů k muzejní prezentaci, - vyhodnotit výhody a rizika využití digitálních technologií v prezentaci, - kritické analýzy a interpretace projevů současné muzejní kultury s ohledem na jejich edukační využití.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni znát současné podoby muzejních a galerijních prezentací a aktivně diskutovat obsah a výtvarné řešení daných expozic s ohledem na jejich edukační využití. |
Předpoklady |
Zájem o problematiku, účast na exkurzi.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Aktivní účast na exkurzi |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |