Název předmětu | Muzejní pedagogika |
---|---|
Kód předmětu | KVV/JMP@ |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah: Cílem předmětu je představit studentům muzejní pedagogiku a explikovat ji prizmatem muzeologie a pedagogiky. Studenti budou seznámeni s její poznávací doménou, jíž je muzejní edukace. Cílem je začlenit muzejní pedagogiku do systému pedagogických věd, věnovat se historii muzejní edukace a jejím specifikům (obsahu a cílům, formám, metodám i didaktickým prostředkům). Dále představit nové poznatky tohoto oboru, získané výzkumnými šetřeními, a zvláště se zaměřit na problematiku spolupráce muzea a školy, problematiku profesního profilu muzejních pedagogů a jejich postavení v rámci muzejních institucí či tzv. visitors studies. Základní témata: muzejní pedagogika v systému vědních oborů, muzejní pedagogika a muzeologie, muzejní pedagogika a ostatní pedagogické disciplíny, poznávací doména muzejní pedagogiky, historie muzejní pedagogiky, aktuální poznatky oboru, spolupráce muzea a školy, profesní profil muzejního pedagoga, visitors studies a aplikace jejich poznatků do praxe
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy muzejní pedagogiky a zařadit ji do systému pedagogických věd, - pojmenovat fenomény, jimiž se muzejní pedagogika, resp. pedagogika kulturní, zabývá, - vyjmenovat významné osobnosti tohoto oboru (včetně jejich zásadních děl) a vysvětlit jejich přínos, - popsat základní vývojové peripetie ve využívání muzejních sbírek ke vzdělávání a vysvětlit historii a vývoj muzejní pedagogiky jako odborné reflexe edukačních aktivit muzeí, - vlastními slovy vysvětlit specifika muzejní edukace (obsahy a cíle, formy, metody a didaktické prostředky), - popsat aktuální poznatky a trendy oboru, vysvětlit význam realizovaných výzkumných šetření a aplikovat poznatky do vlastní praxe, - orientovat se v problematice spolupráce muzea a školy, - pojmenovat styčné body a bariéry ve spolupráci obou subjektů, - vyjádřit v odborných pojmech specifické kompetence muzejních pedagogů, edukátorů v kultuře, - popsat jejich postavení v rámci muzejních institucí a v legislativě, zasadit jejich činnost do koncepcí rozvoje muzejnictví a státní kulturní politiky, - orientovat se ve visitors studies a aplikovat do vlastní praxe hlavní poznatky tohoto oboru.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni orientace ve stěžejních tématech muzejní pedagogiky. |
Předpoklady |
Základní orientace v pedagogické problematice, zájem o obor.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozhovor, Seminární práce
Seminární práce na téma Edukační činnost vybraného českého či světového muzea Studium publikace ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |