Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Disciplína doplňuje disciplínu Základy muzeologie; zatímco ta podává posluchači přehled o tom, jak se artefakty kulturního dědictví shromažďují, uchovávají a prezentují tzv. in fondo, zde je informován o systému péče o artefakty in situ, v terénu. Posluchač pozná a bude ovládat základní pojmy (památka, péče o památku, památková hodnota), seznámí se se způsoby výběru památek a porozumí jejich historické podmíněnosti, pochopí třídění (hmotné vs. nehmotné, umělecké vs. historické, movité vs. nemovité), pozná různé stupně a rozsahy ochrany, teoretické přístupy důležité pro středoevropskou situaci, zákonné normy a mezinárodní úmluvy o ochraně kulturního dědictví. Základní témata: 1. Pojmy péče o kulturní dědictví 2. Dějiny péče o kulturní dědictví 3. Legislativa péče o kulturní dědictví 4. Význam péče o kulturní dědictví 5. Kulturní dědictví ve vzdělávacím systému
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit, jak se artefakty kulturního dědictví shromažďují, uchovávají a prezentují - vlastními slovy popsat obsah Úmluvy o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví - vyložit systém péče o artefakty in situ - používat základní pojmy památkové péče - argumentovat ve prospěch ochrany kulturního a přírodního dědictví - diskutovat o stupních a optimálním rozsahu ochrany kulturního dědictví
Po absolvování předmětu by studenti měli být motivováni k aktivní činnosti ve prospěch ochrany kulturního a přírodního dědictví.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v problematice, zájem o obor.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce
Studium dokumentu Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví Seminární práce na téma aktuální památková kauza v místě bydliště studenta. Rozsah: 5 normostran + 40 obr. příl. Rozbor problému (ohrožená památka) a návrh možných řešení s důrazem na edukativní význam pro veřejnost.
|
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁK, Max. (2004). Katechismus památkové péče.. Praha: Národní památkový ústav.
-
POLÁKOVÁ, Jana (ed.). (2004). Mezinárodní dokumenty o ochraně kulturního dědictví.. Praha: Národní památkový ústav.
-
RIEGL, Alois. (2003). Moderní památková péče.. Praha: Národní památkový ústav.
-
SITTE, Camillo. (1995). Stavba měst podle uměleckých zásad.. Praha: ABF.
-
WAGNER, Václav. (2005). Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana.. Praha: Národní památkový ústav.
|