Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Jochmann Petr, doc. Mgr.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Grohmann Ivana, Mgr. Bc. DiS., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Cílem předmětu je připravit studenty na práci s různými cílovými skupinami návštěvníků muzea, zvláště s jedinci se specifickými vzdělávacími potřebami. Absolvent by měl být připraven na komunikaci a vzdělávací činnost s hendikepovanými osobami, dětmi cizinců a s národnostními menšinami. V rámci disciplíny se seznámí s různými typy hendikepu, se specifiky národnostních i jiných menšin v ČR, bude se orientovat v základních pojmech speciální pedagogiky a multikulturní výchovy. Naučí se základům komunikace s těmito skupinami s ohledem na budoucí kvalifikaci muzejního pedagoga. Důraz bude kladen na profesionální interpretaci chování žáků a osob s ohledem na jejich speciální vzdělávací potřeby, jejich původ, sociokulturní prostředí a přizpůsobení projektů těmto žákům a osobám. Možnost upevnění získaných poznatků během pedagogické praxe v muzeu, dle možností muzea je možná příprava animace pro vybranou skupinu žáků s ohledem na výše zmíněné speciální vzdělávací potřeby. Základní témata: jedinci se specifickými vzdělávacími potřebami komunikace s handicapovaným jedincem handicap tělesné a zdravotní postižení děti cizinců národnostní menšiny speciální vzdělávací potřeby
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit specifika různých typů návštěvnických skupin - komunikovat s hendikepovanými osobami - komunikovat s cizinci a s národnostními menšinami - zohlednit specifika těchto návštěvnických skupin ve vlastním edukačním působení - analyzovat potřeby návštěvníků a flexibilně variovat či vytvářet programy uzpůsobené jejich nárokům
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni analyzovat specifické vzdělávací potřeby všech návštěvníků muzea a flexibilně variovat či vytvářet programy uzpůsobené jejich nárokům.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v pedagogické problematice, zájem o obor.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce
Účast na výuce. Seminární práce obsahující návrh edukačního programu zohledňující specifika určité návštěvnické skupiny Studium studijní opory HETOVÁ, Lenka. Škola muzejní pedagogiky 3 : Specifika a metody práce s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 84 s. ISBN 978-80-244-1868-1.
|
Doporučená literatura
|
-
AXMAN, Štěpán, RIŠLINKOVÁ, Helena. (2001). Dotyk sochy.. Olomouc : Muzeum umění Olomouc.
-
BENDOVÁ, Petra. (2007). Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami s tělesným postižením.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
HETOVÁ, Lenka. (2007). Škola muzejní pedagogiky 3 : Specifika a metody práce s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
JELÍNKOVÁ, Eva, POLÁKOVÁ, Zdena, SEITLOVÁ, Pavla. (2000). Děti, mládež.. a muzea? II.. Brno : Moravské zemské muzeum.
-
JŮVA, Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století.. Brno : Paido.
-
LUDÍKOVÁ, Libuše. (2007). Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se zrakovým postižením.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
MAXA, Miloslav a kol. (1991). Stavby bez bariér : Výstavba pro osoby se sníženou schopností pohybu.. Praha : ARCH.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Muzejní edukace.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
|