Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Šobáň Marek, Mgr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Cílem disciplíny je představit studentům základní formu muzejní edukace, kterou je animace, resp. animační program muzea. Prakticky zaměřený předmět vedený muzejním pedagogem z praxe bude realizován přímo v partnerské muzejní instituci Muzeum umění Olomouc a zaměří se na pěstování základních profesních kompetencí budoucích muzejních pedagogů. Po teoretickém představení této specifické formy muzejní edukace, která je zvláštní svým spojením intelektuálních činností s činnostmi praktickými, ?oživujícími?, se studenti seznámí s praktickými příklady edukačních programů daného muzea a jejich strukturou. Pod vedením vyučujícího studenti sami připraví a zrealizují dílčí výtvarné či jiné etudy, které svým principem, technologií nebo obsahovým zaměřením navazují na vybraný exponát. Důraz bude kladen na individualizaci edukace, na aktivní učení a učení prostřednictvím praktických činností. Základní témata: muzejní edukace animace v systému organizačních forem muzejní edukace struktura animace příprava animačního programu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se v teoretických otázkách i praktických možnostech galerijních animací jako jedné z forem muzejní a galerijní edukace, - definovat základní didaktické pojmy a kategorie týkající se galerijní animací, resp. galerijní edukace, - analyzovat (na základě vlastní zkušenosti) různé přístupy ke zprostředkování uměleckého díla v muzeu a galerii, - porozumět vzdělávacím a výchovným možnostem uměleckých sbírek, - vysvětlit současná pojetí edukačních aktivit z oblasti výchovy uměním v muzeu nebo galerii, - diskutovat nad vhodnými pedagogickými strategiemi s ohledem na různé obsahy a cílové skupiny galerijní edukace, - navrhovat vlastní galerijní animace zaměřené na interpretaci a zprostředkování uměleckých děl, - navrhnout a realizovat vlastní prototypy didaktických prostředků pro interpretaci a zprostředkování uměleckých děl.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni aplikovat teoretické poznatky muzejní pedagogiky do praxe a vytvářet vlastní animační program.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v pedagogické problematice, zájem o obor.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce
Účast na výuce. Aktivní spolupráce během výuky, plnění domácích úkolů zadaných pedagogem.
|
Doporučená literatura
|
-
HORÁČEK, Radek. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění.. Brno : Akademické nakladatelství Cerm.
-
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a MRÁZOVÁ, Lenka. (2010). Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace.. Brno: Paido.
-
JŮVA, Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století.. Brno : Paido.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Edukační potenciál muzea.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Muzejní edukace.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
|