Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Badalíková Olga, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Disciplína představuje podoby současných muzejních a galerijních prezentací u nás i ve světě, a to jak po stránce kurátorské, tak i vzhledem k prostorovému řešení expozice. Zvláště se zaměřuje na architektonické řešení muzeí a galerií a ukazuje úspěšné příklady inovativního přístupu k muzejním expozicím. Diskutovány budou současné trendy v muzejních expozicích, mezi něž patří využití digitálních technologií, moderní techniky a interaktivních exponátů, resp. modelů. V souvislosti s prezentacemi umění se disciplína zaměří také na filozofickou reflexi přítomnosti s cílem pochopit obecné souvislosti uměleckých projevů s aktuálními jevy a procesy společnosti, a to především v oblasti výtvarného vyjadřování a vizuální komunikace. Studenti budou vedeni k aktivnímu uchopení problému muzejní prezentace, ke kritické analýze a interpretaci projevů současné vizuální kultury. Důraz bude kladen na samostatné studentovo hodnotící stanovisko, jeho schopnost tyto projevy formálně analyzovat a začlenit do širších významových souvislostí vizuální komunikace a její sociální funkce. Výuka proběhne formou exkurze po vybraných muzeích a galeriích. Základní témata: muzejní prezentace, analýza navštívených výstav a expozic s ohledem na jejich edukační využití, rozbor současných muzejních a galerijních prezentací u nás i ve světě, zásady uživatelsky přívětivých veřejných prostor, inovativní přístupy k muzejní prezentaci, využití digitálních technologií v prezentaci, kritická analýza a interpretace projevů současné muzejní kultury s ohledem na jejich edukační využití
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Disciplína představuje formou tří jednodenních exkurzí významné podoby současné muzejní a galerijní prezentace s ohledem na různé typy prezentovaného obsahu. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - prakticky se orientovat v problematice muzejní prezentace, - samostatně analyzovat navštívené výstavy a expozice s ohledem na jejich edukační využití, - diskutovat nad obsahem navštívených expozic a doprovodných programů, - kriticky posoudit způsob prezentace a využité přístupy kurátorů, - zhodnotit možnosti edukačního využití navštívených paměťových a kulturních institucí, - samostatně provést rozbor současných muzejních a galerijních prezentací u nás i ve světě, a to jak po stránce kurátorské, tak i vzhledem k prostorovému řešení expozice, - diskutovat architektonické řešení muzeí a galerií s ohledem na zásady uživatelsky přívětivých veřejných prostor, - pojmenovat rysy úspěšných inovativních přístupů k muzejní prezentaci, - vyhodnotit výhody a rizika využití digitálních technologií v prezentaci, - kritické analýzy a interpretace projevů současné muzejní kultury s ohledem na jejich edukační využití.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni znát současné podoby muzejních a galerijních prezentací a aktivně diskutovat obsah a výtvarné řešení daných expozic s ohledem na jejich edukační využití.
|
Předpoklady
|
Zájem o problematiku, účast na exkurzi.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Aktivní účast na exkurzi
|
Doporučená literatura
|
-
BADALÍKOVÁ, Olga. (2007). Umění na počátku tisíciletí ? možnosti prezentace. In Škola muzejní pedagogiky 5.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
DON THOMPSON. (2010). Jak prodat vycpaného žraloka (za 12 miliónů dolarů) ? prapodivné zákony ekonomiky současného umění a aukčních domů. Kniha Zlín.
-
HANS ULRICH OBRIST. (2012). Stručná historie kurátorství. GASK Kutná Hora.
-
KESNER LADISLAV. (2000). Muzeum umění v digitální době. Praha.
|