Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Novotná Silvie, Mgr.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Cílem je seznámit studenty s problematikou interpretace a zpřístupňování uměleckého díla a jiných typů muzeálií (artefaktů, mentefaktů a naturfaktů). Pomocí praktických aktivit disciplína představuje proces tvůrčí, resp. expresivní interpretace sbírkového předmětu, zaměřuje se na hledání originálních možností komunikace s ním. Během výuky budou představeny rozličné formy a metody zpřístupňování muzeálie využitelné nejen během realizace edukačního programu muzea a galerie, ale i v běžném edukačním procesu na školách. Pozornost bude věnována také ?mezím interpretace? a odrazu současných teorií interpretace v práci muzejního pedagoga. Disciplína pěstuje schopnost studentů porozumět sbírkovým předmětům muzea a nacházet vhodné způsoby jeho interpretace, přístupné co nejširší škále návštěvnických skupin. Realizace řady praktických etud rozvíjí didaktické kompetence absolventů a zaměřuje se na jejich schopnost aplikace ukázkových metod a postupů do vlastní praxe. Základní témata: interpretace muzeálie tvůrčí, expresivní interpretace metody interpretace odraz současných teorií interpretace ve vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - objasnit pojem interpretace a kriticky zhodnotit možné přístupy k uměleckému dílu - vysvětlit rozdíl mezi interpretací výkladovou a expresivní - aktivně používat metody expresivní interpretace - samostatně interpretovat umělecké dílo a aplikovat poznatky o něm do vlastní edukační aktivity - diskutovat o problematice interpretace a mezích tohoto procesu
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni samostatně interpretovat umělecké dílo a aplikovat poznatky o něm do vlastní edukační aktivity.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v pedagogické problematice, zájem o obor.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce
Účast na výuce. Seminární práce: esej na zadané téma
|
Doporučená literatura
|
-
DANIEL, Ladislav. (2008). Umění vidět umění : Úvod do interpretace obrazu.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ECO, Umberto. (2004). Meze interpretace.. Praha : Karolinum.
-
HAVLÍK, Vladimír. (2007). Využití intermediálních postupů v animační praxi. In Škola muzejní pedagogiky 6.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
HORÁČEK, Radek. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění.. Brno : Akademické nakladatelství Cerm.
-
SLAVÍK, Jan. (2001). Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. 1. díl.. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Edukační potenciál muzea.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ZHOŘ, Igor. (1995). Výtvarná výchova v projektech I. Pracovní sešit pro 6. a 7. ročník. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
|