Vyučující
|
-
Jiroutová Jana, M. Phil.
-
Dokoupilová Monika, Mgr.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Disciplína navazuje na Didaktiku muzejní edukace 1 a dále se podrobně zaměřuje na didaktické aspekty muzejní edukace. Muzeálie je v rámci této edukace pojímána jako nositel kulturních hodnot, řeší se jak pojem muzealita a jeho obsah, tak i vliv oborového zaměření muzea na podobu muzejně pedagogických aktivit instituce. Důležitým tématem je také vzdělávací strategie muzea, analýza vzdělávacích potřeb různých cílových skupin muzejní edukace či osobnost muzejního pedagoga a klíčové kompetence potřebné pro výkon této profese. V rámci předmětu jsou jednotlivé didaktické komponenty důkladně objasněny jak teoreticky, tak na praktických příkladech z praxe, aby byl student schopen komplexního pedagogického uvažování a jednání (ve smyslu teorie L.S. Shulmana). Absolvent je schopen efektivně plánovat edukační program pro konkrétní typ muzea a návštěvnickou skupinu. Základní témata: muzejní edukace muzealita vzdělávací strategie muzea klíčové kompetence plánování a příprava edukačního programu komplexní pedagogické uvažování a jednání - L.S. Shulman
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 31 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - detailně objasnit didaktické aspekty muzejní edukace - vymezit cíle muzejní edukace a její specifika - argumentovat ve prospěch edukačního využití sbírek muzeí a galerií - aktivně užívat muzejněpedagogické termíny a příslušné didaktické kategorie - definovat komponenty muzejní edukace (edukační cíle, obsah, metody, organizační formy a didaktické prostředky) - interpretovat různé typy muzeálií a objasnit jejich kulturní hodnotu - aplikovat teoretické poznatky do praxe: při tvorbě vzdělávací strategie muzea a plánování muzejní edukace - připravit vlastní edukační program
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni aplikovat teoretické poznatky do praxe, připravit vzdělávací strategii muzea, plánovat muzejní edukaci a realizovat vlastní edukační program.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v pedagogické problematice, zájem o obor.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce
Účast na výuce. Seminární práce dle pokynů vyučující ? vypracování eseje na téma edukační působení českých muzeí (aktuální trendy, plusy, nedostatky) Studium publikace ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
|
Doporučená literatura
|
-
HORÁČEK, Radek. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění.. Brno : Akademické nakladatelství Cerm.
-
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a MRÁZOVÁ, Lenka. (2010). Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace.. Brno: Paido.
-
JŮVA, Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století.. Brno : Paido.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Edukační potenciál muzea.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Muzejní edukace.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
|