Předmět: Didaktika muzejní edukace 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika muzejní edukace 1
Kód předmětu KVV/JDM1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: Disciplína se zaměřuje na didaktické aspekty muzejní edukace, zabývá se však také filosofií muzejní edukace, obecnými a specifickými cíli edukace v muzeu a jejími specifiky. Kromě teoretického vymezení muzejní edukace, a to v muzeologickém a pedagogickém kontextu, se disciplína zaměřuje na praktické otázky muzejní edukace, jako je projektování muzejní edukace, její plánování a příprava edukačního programu. Tento specifický typ edukace, vázaný na muzejní sbírky, je pojímán jako proces tvořený řadou komponent. K nim jsou v souladu s obecnou didaktikou řazeny edukační cíle, obsah, metody, organizační formy a didaktické prostředky. Cílem je tyto komponenty důkladně objasnit jak teoreticky, tak na praktických příkladech z praxe, aby byl absolvent schopen komplexního pedagogického uvažování a jednání (ve smyslu teorie L.S. Shulmana). Základní témata: muzejní edukace komponenty muzejní edukace (edukační cíle, obsah, metody, organizační formy a didaktické prostředky) plánování a příprava edukačního programu komplexní pedagogické uvažování a jednání - L.S. Shulman

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 21 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - objasnit didaktické aspekty muzejní edukace - vysvětlit cíle muzejní edukace a její specifika - aktivně používat muzejněpedagogické termíny - definovat komponenty muzejní edukace (edukační cíle, obsah, metody, organizační formy a didaktické prostředky) - aplikovat teoretické poznatky do praxe: plánovat muzejní edukaci a připravit vlastní edukační program
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni aplikovat teoretické poznatky do praxe, tedy plánovat muzejní edukaci a připravit vlastní edukační program.
Předpoklady
Základní orientace v pedagogické problematice, zájem o obor.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce

Účast na výuce. Vypracování seminární práce ? příprava edukačního programu Studium publikace ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
Doporučená literatura
  • HORÁČEK, Radek. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění.. Brno : Akademické nakladatelství Cerm.
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a MRÁZOVÁ, Lenka. (2010). Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace.. Brno: Paido.
  • JŮVA, Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století.. Brno : Paido.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Edukační potenciál muzea.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Muzejní edukace.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr