Předmět: ITEP-Praktická a inkluzivní didaktika výtvarné výchovy

« Zpět
Název předmětu ITEP-Praktická a inkluzivní didaktika výtvarné výchovy
Kód předmětu KVV/IIPVD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem semináře je zkoumání praktické výtvarné didaktiky a její modelové ověřování. Cílem je zkoncipování originálního modelu výuky pro určitou skupinu žáků s využitím možnosti inkluze (cílová skupina je vymezena věkem a institucí, ve které se model bude realizovat). Studenti se učí řešit problémové výchovné situace vznikající v heterogenní skupině, a tak pracovat výtvarně na úrovni ověřeného experimentu s formou i materiálem, čímž dochází k utváření pozitivních postojů ke znevýhodněným skupinám (jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Utváření pozitivních postojů ke znevýhodněným skupinám (jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami). Práce se stereotypním očekáváním vzhledem k výše uvedeným skupinám (nové metody a organizační formy). Naučit se pracovat s různými druhy diferenciace s různými uvedenými skupinami vzhledem k náročnosti výtvarné práce a k povaze zpracovávaného výtvarného materiálu. Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522
Zvýšení kompetence k vykonávání praxe v heterogenní třídě. Zvýšení kompetence studenta - osobnostně sociální rozvoj studentů. Zvýšení kompetence v prevenci rizikového chování dětí a žáků.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
80% účast na semináři, participace na provedení části návrhu výukového modelu a prezentace celkového modelu v závěru semináře - doporučuje se powerpointová prezentace s textem a obrazy. Doporučená témata modelu výuky pro praxe 1. Sebevyjádření, sebevnímání, sebepojetí, identita 2. Interakce, komunikace, sociální role 3. Prostor, environment
Doporučená literatura
  • Exler, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy.
  • Stehlíková Babyrádová, Hana a kol. Trasy: výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace.
  • Stehlíková Babyrádová, Hana et. al. Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově.
  • Šobáňová, Petra et al. Useful Symbiosis: Science, technology, Art & Art Education.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní