Předmět: Art Therapy, Artephiletics

« Zpět
Název předmětu Art Therapy, Artephiletics
Kód předmětu KVV/EARTE
Organizační forma výuky Kurz
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Exler Petr, Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: Obsahem předmětu je seznámit studenty s artefiletickými pedagogickými přístupy a metodami se zaměřením na výtvarný projev. Využívá se tradičních i netradičních výtvarných postupů s imaginací a dramatizací. Pohybujeme se v rovině výrazové hry, mezi expresí, reflexí a v rovině reflektivního dialogu. Ve výuce budou využívány příklady z reflektivní praxe a rozvíjení kritického myšlení v současné výchově uměním. Cílem je také seznámit studenty s pojmem arteterapie, s tím, k čemu slouží, jakou má podobu, obsah a cíle. Důraz je kladen na rozvíjení pedagogických kompetencí a schopnost evaluace vlastních edukačních programů se zřetelem na muzejní pedagogiku. Základní témata: artefiletika artefiletické postupy arteterapie vztah arteterapie a artefiletiky exprese reflektivní dialog výchova uměním

Studijní aktivity a metody výuky
Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zkoušku - 38 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit podstatu artefiletiky - definovat základní pojmy artefiletiky a arteterapie - objasnit odlišnost artefiletiky a arteterapie - vysvětlit a kriticky zhodnotit přínos artefiletických přístupů - aplikovat teoretické poznatky do vlastních edukačních aktivit - vytvářet vlastní edukační programy s využitím artefiletických postupů
Základní pedagogické kompetence se zřetelem na RVP ve vzdělávací oblasti Umění a kultura.
Předpoklady
Základní orientace z pedagogiky, psychologie, dějin umění a výtvarných technik

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Seminární práce,účast na seminářích 100% -sebezkušenostní výcvik v rámci aktivní skupiny. Výuka probíhá v pátek od 9.00 - 12.00 hod.atel.kresby 1. posch. č. 114. Výuka je určená jen pro studenty katedry výtvarné výchovy a je limitována počtem 25 studentů.
Doporučená literatura
  • LIEBMANN,M. (2005). Skupinová arteterapie. Praha:Portál.
  • SLAVÍK,V. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha. Karolinum.
  • SLAVÍK,V. (2004). Umění zážitku, zážitek umění II. Praha. PdFUK.
  • SLAVÍK,V. (2000). Umění zážitku, zážitek umění I. Praha. PdFUK.
  • SLAVÍK,V.,SLAVÍKOVÁ,V.,HAZUKOVÁ,H. (1997). Výtvarné čarování. Praha. PdFUK.
  • Šicková-Fabrici, J. (2002). Základy arteterapie.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Upper Secondary School and Primary Art School Teacher Training in Visual Arts (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Upper Secondary School and Primary Art School Teacher Training in Visual Arts (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní