Předmět: Didaktika výtvarné výchovy 3

« Zpět
Název předmětu Didaktika výtvarné výchovy 3
Kód předmětu KVV/DVV3@
Organizační forma výuky Nevyplněno + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tvorba školního vzdělávacího programu a rekapitulace celkového obsahu disciplíny teorie výtvarné pedagogiky - příprava ke státnicím. Druhá souvislá pedagogiká praxe studentů, její rozbor a zhodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 51 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studující orientováni v následujících tematických okruzích: 1. Tuzemské a zahraniční organizace zabývající se teorií a praxí výtvarné výchovy (INSEA, NSEAD, Česká sekce INSEA, Asociace výtvarných pedagogů, NIPOS-ARTAMA). Přehlídky a soutěže dětského výtvarného projevu (Výtvarné přehlídky NIPOS-ARTAMA, Oči dokořán, Olomoucké bienále, Evropa ve škole atd.). Oborové časopisy a internetové zdroje. 2. Problematika tvořivosti, definice termínu, pojetí tvořivosti ve výtvarné výchově v průběhu 20. století až do současnosti, současná vymezení a aspekty tvořivosti; faktory ovlivňující uplatnění tvořivosti ve výtvarném vzdělávání, znaky výtvarné úlohy podněcující tvořivost žáků. 3. Charakteristika současné výtvarné výchovy, cíle, obsahy, metody a didaktické prostředky ve výtvarné výchově; charakteristika cílů a specifik vzdělávací oblasti Umění a kultura (na příkladu RVP ZV), kurikulum výtvarné výchovy v rámci všeobecného a základního uměleckého vzdělávání (vzdělávací obsah a očekávané výstupy podle RVP, vymezení hlavních obsahových domén státního kurikula); vztah výtvarné výchovy k dalším vzdělávacím oborům oblasti Umění a kultura; role výtvarného pedagoga v systému mnohaúrovňového kurikula. 4. Problém kvality výtvarné výchovy z hlediska učitelovy práce s oborovými obsahy; faktory kvality ve vztahu ke kurikulárnímu rámci, obsahovým úrovním, k mateřské disciplíně výtvarné výchovy a specifikům výtvarné výchovy, jako je kultura tvořivého přístupu a divergence, kritického myšlení, práce s intuicí, asociativností, imaginací apod., úloha reflexe, hledání průniků mezi zkušeností žáka a oborovými obsahy; faktory kvalitní výtvarné edukace. 5. Vizuální gramotnost: její vymezení v díle odborníků, role vizuální gramotnosti ve vzdělávání, problém obrazu, obrazivosti a myšlení obrazem; role vizuality v současné společnosti, intermedialita a vlivy vizuální kultury na žáka; role výtvarné výchovy v procesu pěstování vizuální gramotnosti žáků, příklady modelových úloh. 6. Výtvarný projev a mentální, smyslová, tělesná jinakost; různé typy postižení a jeho vliv na výtvarný projev člověka, historie přístupů k tvůrcům s postižením, představení současných inkluzivních a integrativních přístupů, vymezení speciální výtvarné výchovy a rozdílů mezi arteterapií a výtvarnou edukací jedinců s postižením; kontext a tvůrci art brut, outsider art, disability art, crip culture. ISP: Pravidelné konzultace, účast na seminářích minimálně 50 %, sledování platformy na Padletu, splnění požadavků.
Koncepční práce ve výtvarné pedagogice.
Předpoklady
Schopnost kreativního přístupu ke koncepci školního vzdělávacího programu.
KVV/DVV2@
----- nebo -----
KVV/DVV2M
----- nebo -----
KVV/EDVV2

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na seminářích, zapojení do skupinových prací a diskusí, odevzdání závěrečné seminární práce, složení zkoušky (v režimu open book). Studenti a studentky, jimž byl schválen individuální studijní plán, sledují dění v předmětu na virtuální nástěnce (Padlet; odkaz je zaslán vždy na začátku akademického roku nebo semestru), účastní se co nejvíce dění na semináři a odevzdají závěrečnou práci do prostoru nástěnky. Vzhledem k tomu, že tento předmět má výcvikový, sebezkušenostní charakter, je vhodné účastnit se výuky prezenčně v co největší míře.
Doporučená literatura
  • Jiří David. (2008). Století dítěte a výzva obrazu. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní