Předmět: Didaktika výtvarné výchovy 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika výtvarné výchovy 2
Kód předmětu KVV/DVV2@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Ukázky z realizovaných projektů, seznámení se pravidly přípravy projektu, návaznost výtvarné pedagogiky na současné umění.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 21 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studující detailně orientováni v následujících okruzích: 1. Počátky školní výtvarné edukace a její didaktiky (18. a 19. století), kreslení jako školní předmět a počátky jeho didaktické reflexe; cíle kreslení v 18. a 19. století, charakteristika dobových metod a jejich kritické posouzení v kontextu dnešních přístupů. 2. Historie vyučování kreslení a "umělecké výchovy" do první poloviny dvacátého století, výtvarná edukace a její didaktická reflexe v době výtvarných avantgard. Avantgardní výtvarná učiliště a edukativní experimenty; tvorba avantgardních výtvarných skupin jako inspirativní zdroj pro výtvarnou pedagogiku. 3. Hnutí za uměleckou výchovu, vývoj výchovy uměním a jejích podob v praxi; teoretická vymezení výchovy uměním a jejího smyslu (od podnětů J. Ruskina, W. Morrise či A. Lichtwarka a jejich českých následovníků - až po Herberta Reada a další autory). 4. Vztah výtvarného umění a výtvarné pedagogiky. Úvahy umělců jako zdroj inspirace didaktiky výtvarné výchovy, přesah tvorby umělců do oblasti edukace (Joseph Beuys, Paul Klee a současní umělci jako Petr Nikl, František Skála, Kateřina Šedá a další). Edukativní projekty iniciované výtvarnými umělci. 5. Vznik a historie organizace INSEA. Osobnosti světové a české výtvarné pedagogiky vystupující na kongresech INSEA. Klíčová témata sympozií INSEA pořádaných v posledních 20 letech Českou sekcí INSEA. 6. Formování teorie a praxe výtvarné výchovy u nás v šedesátých a sedmdesátých letech 20. století, osobnost Jaromíra Uždila, Igora Zhoře, Jiřího Davida a dalších odborníků. Generační názory a akcenty v díle zmíněných teoretiků. 7. Problematika tvořivosti, definice termínu; pojetí tvořivosti ve výtvarné výchově v průběhu 20. století až do současnosti; aspekty tvořivosti a faktory ovlivňující uplatnění tvořivosti ve výtvarném vzdělávání, znaky výtvarné úlohy podněcující tvořivost žáků. 8. Významné osobnosti současné české výtvarné pedagogiky a jejich dílo. Vývojové tendence didaktiky výtvarné výchovy po roce 2000, klíčová témata a narativy oboru; komparace současných přístupů s historickými názory a podobami výtvarného vyučování, kritické zhodnocení. ISP: Pravidelné konzultace, účast na seminářích minimálně 50 %, sledování platformy na Padletu, splnění požadavků.
Koncepce umělecko-pedagogického projektu
Předpoklady
Talent a základní zkušenosti s výtvarně-pedagogickou prací
KVV/DVV1@
----- nebo -----
KVV/DVV1M
----- nebo -----
KVV/EDVV1

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na seminářích, zapojení do skupinových prací, odevzdání závěrečné seminární práce. Studenti a studentky, jimž byl schválen individuální studijní plán, sledují dění v předmětu na virtuální nástěnce (Padlet; odkaz je zaslán vždy na začátku akademického roku nebo semestru), účastní se co nejvíce dění na semináři a odevzdají závěrečnou práci do prostoru nástěnky. Vzhledem k tomu, že tento předmět má výcvikový, sebezkušenostní charakter, je vhodné účastnit se výuky prezenčně v co největší míře.
Doporučená literatura
  • Babyrádová Hana. (2004). Výtvarná dílna. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní