Název předmětu | Didaktika výtvarné výchovy 1 |
---|---|
Kód předmětu | KVV/DV1@ |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy. Pojetí a cíle současné VV v prostředí ZŠ, současné proudy ve VV. 2. Postavení výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. 3. Vznik, vývoj a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu (DVP). 4. Výtvarná typologie a její využití v pedagogické praxi. 5. Zvláštnosti estetického vnímání a hodnocení u dětí mladšího školního věku. Úloha psychologických procesů při výtvarných činnostech. 6. Tvořivost ve VV. Fáze tvořivého procesu, stádia dětské tvořivosti. Zásady tvořivé výuky VV. Diagnostické a terapeutické možnosti výtvarných činností, artefiletika. 7. Plánování a příprava výtvarných aktivit. Projektová metoda ve VV, výtvarné řady, jejich druhy. 8. Druhy a organizace výtvarných činností ve VV. Vazba mezi námětem, učivem a výtvarnou technikou ve VV. Význam motivace ve VV. 9. Uplatnění didaktických principů a metod ve VV. Formy a metody komunikace s výtvarným dílem. Animace. 10. Problematika hodnocení ve VV. Význam zpětné vazby. Klasifikace. 11. Materiály a techniky ve VV na základní škole. Zájmová VČ, přehlídky DVP. INSEA. - orientace v pojmosloví RVP, znalost základních publikací pro VV, časopisů atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
|
Výstupy z učení |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Student obdrží zápočet za odevzdání seminární práce na téma Analýza dětského výtvarného projevu / Návrh výtvarné řady pro 1. stupeň ZŠ v adekvátní kvalitě. Pozn. Seminární práce budou také obsahovat veškeré formální náležitosti, jako je úvodní strana s hlavičkou a názvem práce, uvedení použité literatury, správné značení event. citací, jazyková a grafická úroveň atd. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |