Předmět: Dekorativní užitá tvorba

« Zpět
Název předmětu Dekorativní užitá tvorba
Kód předmětu KVV/DUTMK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Šteiglová Taťána, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní zákonitosti užité tvorby. 2. Faktory, které se podílí na estetice užité tvorby. 3. Principy tvorby ornamentu a jejich vztahu ke svému nositeli. 4. Seznámení s výraznými osobnostmi současného designu. 5. Seznámení s historiií i současností jednoho z vybraných oborů. 6. Prohlubování citlivosti k smyslovým vlastnostem textilního materiálu. 7. Prostřednictvím praktické práce s konkrétním materiálem objevovat jeho specifické vlastnosti a výrazové možnosti pro tvorbu, pro výtvarnou výchovu, pro rozvoj tvořivosti dětí i pro vlastní kreativitu. . Základními zákonitosti užité tvorby v historii i v současnosti a s principy tvorby ornamentu a jejich vztahu ke svému nositeli. Je seznámován se zákonitostmi a principy dětské tvorby a jejímu vztahu k rytmu a opakování a dotýká se těchto kontextů i na příkladech tvorby současných umělců. V praktické části prostřednictvím práce s konkrétním materiálem má objevovat jeho specifické vlastnosti a výrazové možnosti pro tvorbu, pro výtvarnou výchovu, pro rozvoj tvořivosti dětí i pro vlastní kreativitu a naučit se tvořivému myšlení při práci s ním, tradičními technikami i experimentem, v ploše i v prostoru.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Grafické a výtvarné činnosti
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 31 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je seznámit studenty se základními zákonitostmi a pojmoslovím užité tvorby, jejího vřazení do systému kultury a objasnit základní faktory estetiky užité tvorby. Ukázat na zákonitosti dekoru a ornamentu a na jejich vztah ke svému nositeli.Poukázat na hlubší zákonitosti existence rytmu v životě člověka a na jeho uplatnění v tvorbě dětí a ve výtvarném umění, v užité tvorbě i ve volném umění v tvorbě současných umělců. Na příkladech jednoho materiálu dovést k pochopení specifických vlastností materiálů a jeho vztahu k účelu a formě. Prostřednictvím experimentu i zvládnutím některých technik dovést k pochopení tvořivých možností vybraných materiálů a jejich uplatnění v pedagogické praxi na MŠ.
Základní orientace v problematice užité tvorby. Schopnost přispět k rozvoji estetického cítění u dětí na MŠ. Poznávat výrazové možnosti textilního materiálu. Rozvíjet a prohlubovat smyslové cítění. Rozvíjet tvořivý potenciál dětí.
Předpoklady
Základní orientace v oblasti dějin umění a přehled o cílech a směřování současné výtvarné výchovy.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce

Seminární práce z oblasti užité a dekorativní tvorby. Vlastní praktické práce s textilním materiálem. Ukázka prací dětí z výuky výtvarné výchovy.
Doporučená literatura
  • ADLEROVÁ, A. (1983). České užité umění 1918-1938. Praha.
  • FIELL, P., FIELL, CH. (2003). Design 20. století. Koln, Praha.
  • HONZÍK, K. (1976). Tvorba životního slohu. Praha.
  • MEDKOVÁ, J. (1990). Řeč věcí. Praha .
  • MILLEROVÁ, J. (2009). Užité umění.
  • MORANT, H. (1983). Dějiny užitého umění. Praha .
  • PROCHÁZKA, M. (1977). Umělecká řemesla. Praha .
  • SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ, M. Textilní výtvarné techniky.
  • ŠINDELÁŘ, D. Estetika užité tvorby.
  • Uždil, J. (1978). Výtvarný projev a výchova. Praha.
  • UŽDIL,J. Čáry, klikiháky, paňáci a auta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr