Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Šteiglová Taťána, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní zákonitosti užité tvorby. 2. Faktory, které se podílí na estetice užité tvorby. 3. Principy tvorby ornamentu a jejich vztahu ke svému nositeli. 4. Seznámení s výraznými osobnostmi současného designu. 5. Seznámení s historiií i současností jednoho z vybraných oborů. 6. Prohlubování citlivosti k smyslovým vlastnostem textilního materiálu. 7. Prostřednictvím praktické práce s konkrétním materiálem objevovat jeho specifické vlastnosti a výrazové možnosti pro tvorbu, pro výtvarnou výchovu, pro rozvoj tvořivosti dětí i pro vlastní kreativitu. . Základními zákonitosti užité tvorby v historii i v současnosti a s principy tvorby ornamentu a jejich vztahu ke svému nositeli. Je seznámován se zákonitostmi a principy dětské tvorby a jejímu vztahu k rytmu a opakování a dotýká se těchto kontextů i na příkladech tvorby současných umělců. V praktické části prostřednictvím práce s konkrétním materiálem má objevovat jeho specifické vlastnosti a výrazové možnosti pro tvorbu, pro výtvarnou výchovu, pro rozvoj tvořivosti dětí i pro vlastní kreativitu a naučit se tvořivému myšlení při práci s ním, tradičními technikami i experimentem, v ploše i v prostoru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Grafické a výtvarné činnosti
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 31 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je seznámit studenty se základními zákonitostmi a pojmoslovím užité tvorby, jejího vřazení do systému kultury a objasnit základní faktory estetiky užité tvorby. Ukázat na zákonitosti dekoru a ornamentu a na jejich vztah ke svému nositeli.Poukázat na hlubší zákonitosti existence rytmu v životě člověka a na jeho uplatnění v tvorbě dětí a ve výtvarném umění, v užité tvorbě i ve volném umění v tvorbě současných umělců. Na příkladech jednoho materiálu dovést k pochopení specifických vlastností materiálů a jeho vztahu k účelu a formě. Prostřednictvím experimentu i zvládnutím některých technik dovést k pochopení tvořivých možností vybraných materiálů a jejich uplatnění v pedagogické praxi na MŠ.
Základní orientace v problematice užité tvorby. Schopnost přispět k rozvoji estetického cítění u dětí na MŠ. Poznávat výrazové možnosti textilního materiálu. Rozvíjet a prohlubovat smyslové cítění. Rozvíjet tvořivý potenciál dětí.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oblasti dějin umění a přehled o cílech a směřování současné výtvarné výchovy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Seminární práce z oblasti užité a dekorativní tvorby. Vlastní praktické práce s textilním materiálem. Ukázka prací dětí z výuky výtvarné výchovy.
|
Doporučená literatura
|
-
ADLEROVÁ, A. (1983). České užité umění 1918-1938. Praha.
-
FIELL, P., FIELL, CH. (2003). Design 20. století. Koln, Praha.
-
HONZÍK, K. (1976). Tvorba životního slohu. Praha.
-
MEDKOVÁ, J. (1990). Řeč věcí. Praha .
-
MILLEROVÁ, J. (2009). Užité umění.
-
MORANT, H. (1983). Dějiny užitého umění. Praha .
-
PROCHÁZKA, M. (1977). Umělecká řemesla. Praha .
-
SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ, M. Textilní výtvarné techniky.
-
ŠINDELÁŘ, D. Estetika užité tvorby.
-
Uždil, J. (1978). Výtvarný projev a výchova. Praha.
-
UŽDIL,J. Čáry, klikiháky, paňáci a auta.
|