Předmět: Dějiny umění 6

« Zpět
Název předmětu Dějiny umění 6
Kód předmětu KVV/DU6
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Myslivečková Hana, doc. PhDr. CSc.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Dějiny výtvarného umění první poloviny 20. století sledují na pozadí duchovních, historických a sociálních charakteristik konce 19. a 20. století počátky a okolnosti formování moderních výtvarných projevů v oblasti architektury, malířství, sochařství i aplikované tvorby. Sledují styly, směry, hnutí a jejich významné představitele v širším euroamerickém kontextu, do něhož začleňují i uměleckou tvorbu v našich zemích. Příklady témat: Architektura v období secese v Evropě a v českých zemích; architektura období modernismu v Evropě a v USA; funkcionalismus, konstruktivismus, kubismus, expresionismus v architektuře; tvorba nejvýznamnějších světových architektů v 1. pol. 20. století; vývoj české architektury v l. pol. 20. století; počátky moderního umění a jeho zdroje v 19. století; význam impresionismu a postimpresionistických tendencí pro vývoj moderního umění; symbolismus a secese v evropském a českém malířství a sochařství; fauvismus, expresionismus, kubismus a futurismus; abstrakce a racionalistické tendence ve výtvarném umění 1. pol. 20. století; ruské avantgardní umění; dadaismus a osobnost M. Duchampa; metafyzická malba, surrealismus; přehled vývoje českého výtvarného umění v 1. pol. 20. století a jeho evropské souvislosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 60 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - chápat dynamiku proměn výtvarného umění první poloviny 20. století v souvislosti s historickými, filozofickými/ideologickými/, sociálními a civilizačními fakty - uvědomovat si kořeny a zdroje umění evropské moderny ve výtvarné kultuře 19. století - jmenovat a charakterizovat specifika jednotlivých uměleckých směrů, hnutí, proudů sledovaného období - vnímat a umět objasnit specifické rysy tvorby nejvýznamnějších představitelů jednotlivých směrů, hnutí apod. - vnímat diverzitu výtvarného projevu a rozpoznat dominantní výrazové prostředky jednotlivých směrů, hnutí či tvůrců - zaujmout poučený kritický postoj k uměleckým, výrazovým, funkčním, materiálovým a technologickým výpovědním hodnotám klíčových artefaktů - chápat specifičnost proměn českého výtvarného umění na pozadí umělecké scény v euroamerickém prostoru - projevit schopnost práce s výtvarným dílem z autopsie prostřednictvím studia aktuálních výstav Muzea umění Olomouc a Galerie Caesar
Schopnost hlubší orientace ve sféře proměn výtvarného umění 1. poloviny 20. století.
Předpoklady
Základní orientace v dějinách evropského a českého výtvarného umění.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Student se zapojuje do výuky drobnými úkoly dokumentačního charakteru. Písemná zkouška.
Doporučená literatura
  • & Horová, A. (2006). Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha: Academia.
  • & Turner, J. (1996). The dictionary of art. London: Macmillan.
  • Bregantová, P., Švácha, R., & Platovská, M. (2007). Dějiny českého výtvarného umění. Praha: Academia.
  • Bydžovská, L., & Srp, K. (1996). Český surrealismus 1929-1953: skupina surrealistů v ČSR : události, vztahy, inspirace. Praha: Argo.
  • Dempsey, A., & Koláč, M. (2002). Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha: Nakladatelství Slovart.
  • Foster, H., Krauss, R. E., Bois, Y. A., Buchloh, B. H. D., Hrdlička, J., Ellis, I., & Sedláčková, J. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus.
  • Hollingsworth, M., Stašková, H., & Nebelová, H. (1993). Architektura 20. století. Praha: Columbus.
  • Huyghe, R., Stašková, H., Knížková, H., Jelínková, J., & Formanová, E. (1974). Umění nové doby: encyklopedie. Praha: Odeon.
  • Chalupecký, J. (1994). Nové umění v Čechách. Jinočany: H&H.
  • Lahoda, V., Srp, K., & Bydžovská, L. (1995). České moderní umění 1900-1960: [katalog stálé expozice]. Praha: Národní galerie.
  • Lamač, M. (1989). Myšlenky moderních malířů: od Cézanna po Dalího. Praha: Odeon.
  • Lamač, M. (1988). Osma a Skupina výtvarných umělců. Praha.
  • Lucie-Smith, E., Solperová, J., & Heřmánek, Z. (1996). Artoday: současné světové umění. Praha: Slovart.
  • Lynton, N., Nosková, V., Petránsky, Ľ., & Kintnerová, J. (1981). Umění 19. a 20. století. Praha: Artia.
  • McLuhan Marshall. (1991). Jak rozumět médiím. Odeon.
  • Micheli, M., Mikeš, V., & Míčko, M. (1964). Umělecké avantgardy dvacátého století. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění.
  • Nešlehová, M., Dufek, A., & Valoch, J. (1991). Český informel: průkopníci abstrakce z let 1957-1964. Praha: Galerie hlavního města Prahy.
  • Pijoan, J., Neumannová, M., & Hobzek, J. (1983). Dějiny umění. Praha: Odeon.
  • RAEBURN, Michael et al. (1993). Dějiny architektury. Praha: 1993. Praha.
  • Švácha, R., & Malý, J. (2000). Lomené, hranaté a obloukové tvary: česká kubistická architektura 1911-1923. Praha: Gallery.
  • Vágner, I., & Babák, P. (1995). Svět postmoderních her. Jinočany: H&H.
  • Walter, I.F. (ed.). (2004). Umění 20. století. Praha.
  • Welsch, W., Poláková, J., Ozarčuk, I., & Petříček, M. (1994). Naše postmoderní moderna. Praha: Zvon.
  • Zhoř, I. (1992). Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní