Předmět: Dějiny umění 4

« Zpět
Název předmětu Dějiny umění 4
Kód předmětu KVV/DU4@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černý Jiří, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vznik a vývoj barokního umění, charakteristika jednotlivých evropských uměleckých center, jejich vliv na české umělecké prostředí: 1/ Formální aparát barokního umění, jeho vztah k renesanci a jeho společensko-kulturní pozadí 2/ Architektura baroka v Itálii. 3/ Architektura baroka v západní a střední Evropě. 4/ Sochařství baroka. 5/ Centra barokního malířství v Evropě. 6/ Barokní malířství v českých zemích. 7/ Vybraná díla barokního malířství.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zápočet - 17 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: Hlubší orientace v dějinách evropského a českého výtvarného umění v 17. a první poloviny 18. století a jeho chápání v historických, sociálních a náboženských kontextech. Po absolvování předmětu by studenti:tky měli být schopni: - definovat a charakterizovat pojmy umění baroka - chápat výtvarné umění baroka v jeho historických a sociálních kontextech - chápat výtvarné umění baroka v jeho funkčních vazbách s duchovním křesťanskými obsahy - charakterizovat oblasti a typy výtvarné tvorby v evropských zemích - charakterizovat specifika barokního umění v našich zemích - porozumět dynamice proměn barokního umění v Evropě a v našich zemích - účelně propojovat znalostní, vizuální a prožitkovou stránku učiva
Výuka směřuje k rozšířenému a mezioborovému vnímání barokních uměleckých projevů a k jejich vnímání s přesahem do předchozích i následujících slohových údobí (19. i 20. století).
Předpoklady
Schopnost vnímání kontextu dějinného vývoje v širších mezioborových vazbách.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zájem o daný obor, znalost doporučené literatury. Zkoušeny jsou obecné znalosti jako i schopnost poznat, autorsky a časově zařadit památky prezentované v přednáškách. Písemný test. ISP: Písemný test.
Doporučená literatura
  • José Pijoan. (1977). Dějiny umění X. Praha Odeon.
  • Krsek, I., Stehlík, M., Válka, J., Kudělka, Z., Kudělka, Z., & Paul, P. (1996). Umění baroka na Moravě a ve Slezsku. Praha: Academia.
  • René Huyghe. (1967). Umění a lidstvo, encyklopedie Larousse. Praha.
  • Toman, R., Bednorz, A., Lieblová, D., Neumannová, M., & Vajchr, M. (2007). Baroko: architektura, sochařství, malířství. Praha: Slovart.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní