Název předmětu | Dějiny umění 3 |
---|---|
Kód předmětu | KVV/DU3 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Dějiny výtvarné kultury renesance a manýrismu představují nejvýznamnější etapy a ohniska vývoje architektury, sochařství, malířství a užitého umění v Evropě a jejich souvislost s duchovními proměnami doby. Na pozadí panoramatu evropské výtvarné kultury je pak představeno renesanční a manýristické umění v našich zemích. 1. Historické, společenské a duchovní předpoklady rozvoje humanistické a renesanční kultury v Itálii, v Záalpí a v našich zemích. 2. Renesanční architektura v Itálii v 15. století. 3. Renesanční architektura v Itálii v 16. století. 4. Renesanční sochařství v Itálii v 15. století 5. Renesanční sochařství v Itálii v 16. století 6. Renesanční malířství v Itálii v 15. století 7. Renesanční malířství v Itálii v 16. století 8. Renesanční architektura v záalpských zemích. 9. Renesanční sochařství v záalpských zemích. 10. Renesanční malířství v záalpských zemích. 11. Manýrismus v Itálii a v záalpských zemích. 12. Renesanční architektura v Čechách. 13. Renesanční architektura na Moravě. 14. Renesanční nástěnná malba v Čechách a na Moravě. 15. Závěsné malířství a knižní malba doby renesance. 16. Renesanční sochařství v Čechách. 17. Renesanční sochařství na Moravě. 18. Renesanční umělecké řemeslo v Čechách a na Moravě. 19. Manýrismus, vymezení pojmu, charakteristické znaky. 20. Architektura rudolfínského období. 21. Malířství a sochařství na dvoře Rudolfa II. v Praze. 22. Umělecké řemeslo na dvoře Rudolfa II.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
|
Výstupy z učení |
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy související s renesančním humanismem, uměním renesance a manýrismu - charakterizovat výtvarné umění renesance a manýrismu v jeho historických a sociálních a umělecko-tvůrčích kontextech - chápat výtvarné umění renesance a manýrismu v jeho funkčních vazbách se soudobými duchovními, filozofickými a náboženskými obsahy - znát a charakterizovat typy okruhy výtvarné produkce a významné tvůrce v evropských zemích - charakterizovat specifika renesančního a manýristického umění v našich zemích - porozumět souvislostem a dynamice proměn renesančního a manýristického umění ve významných evropských centrech a v našich zemích - znát požadovaný rozsah památek a uměleckých artefaktů v evropských a našich zemích - analyzovat je z hlediska funkčního, výtvarného, kvalitativního
Prohloubená orientace v evropském a českém umění raného novověku. |
Předpoklady |
Dobrá orientační znalost evropského a českého umění raného novověku.
KVV/DU2 ----- nebo ----- KVV/DU2@ |
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška, Seminární práce
Student se zapojuje do výuky drobnými úkoly dokumentačního charakteru. Písemná zkouška. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |