Předmět: Dějiny umění 2

« Zpět
Název předmětu Dějiny umění 2
Kód předmětu KVV/DU2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Myslivečková Hana, doc. PhDr. CSc.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata:. Dějiny umění evropského středověku sledují význam, funkce a vývoj architektury, sochařství, malířství a užitého umění v období románského a gotického slohu. Na pozadí evropského panoramatu pak představují vývoj a specifika románského a gotického slohu v našich zemích. 1/ Vývoj a charakteristiky románské architektury v Evropě a v našich zemích. 2/ Charakter a funkce románského sochařství v Evropě a v našich zemích. 3/ Charakter a funkce románského malířství v Evropě a v našich zemích. 4/ Vývoj gotické architektury v Evropě a v našich zemích. 5/ Proměny gotického sochařství v Evropě a v našich zemích. 6/ Proměny gotického malířství v Evropě a v našich zemích. 7/ Románské a gotické umění na Olomoucku.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
  • Domácí příprava na výuku - 60 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: Hlubší orientace v dějinách evropského a českého výtvarného umění období středověku a jeho chápání v jeho historických, sociálních a náboženských kontextech. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat a charakterizovat pojmy umění středověku, románský a gotický sloh - chápat výtvarné umění středověku v jeho historických a sociálních kontextech - chápat výtvarné umění středověku v jeho funkčních vazbách s duchovním křesťanskými obsahy - charakterizovat oblasti a typy výtvarné tvorby v evropských zemích - charakterizovat specifika středověkého umění v našich zemích - porozumět dynamice proměn středověkého umění v Evropě a v našich zemích - znát požadovaný rozsah památek a uměleckých artefaktů v evropských a našich zemích - analyzovat je z hlediska funkčního, výtvarného, kvalitativního - disponovat prohloubenými znalostmi umění evropského středověku - účelně propojovat znalostní, vizuální a prožitkovou stránku učiva
Hlubší orientace v dějinách evropského a českého výtvarného umění.
Předpoklady
Dobrá orientační znalost evropského a českého umění raného novověku.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Student se zapojuje do výuky drobnými úkoly dokumentačního charakteru. Písemná zkouška.
Doporučená literatura
  • & Chadraba, R. (1984). Dějiny českého výtvarného umění. Praha: Academia.
  • Baleka, J. (1997). Výtvarné umění: výkladový slovník : (malířství, sochařství, grafika). Praha: Academia.
  • Bartlová, M. (2005). Průvodce sudiem dějin středověkého vývarného umění. Brno.
  • Duby, G., & Ostrá, R. (2002). Umění a společnost ve středověku. Praha: Paseka.
  • Hall, J., Plzák, A., Maderová, H., & Royt, J. (1991). Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha: Mladá fronta.
  • Hlobil, I., Perůtka, M., & Soukup, M. (1999). Od gotiky k renesanci: výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550. Olomouc: Muzeum umění.
  • Hlobil, I.-Michna,P.-Togner, M. (1984). Olomouc. Olomouc.
  • Homolka, Jaromír. (1978). Ikonografie katedrály sv. Víta v Praze. Umění, roč. XXVI, č. 6, s. 564 a n.
  • Jirásko, L., Jirásková, A., Kopřiva, J., & Chotěbor, P. (1991). Církevní řády a kongregace v zemích českých. Praha: Klášter premonstrátů na Strahově v nakladatelství Fénix.
  • Kidson, P., & Solperová, J. (1973). Románské a gotické umění. Praha: Artia.
  • Kirschbaum, E., Bandmann, G., Braunfels, W., Kollwitz, J., Mrazek, W., Schmid, A. A., & Schnell, H. Lexikon der christlichen Ikonographie.
  • Koch, W., Vyplel, Z., & Kaška, P. (1998). Evropská architektura: encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. Praha: Ikar.
  • Maliva, J. (1996). Doteky s uměním a časem. Brno: Vysoké učení technické.
  • Maliva, J. (1996). Vademecum. [Díl] 1, Výtvarnou kulturou českých zemí do konce období renesance. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Merhautová, A., Třeštík, D., & Paul, P. (1983). Románské umění v Čechách a na Moravě. Praha: Odeon.
  • Pfleiderer, R., & Matějů, J. (1992). Atributy světců. Praha: Unicornis.
  • Pijoan, J., Macková, L., Stašková, H., Hobzek, J., & Schejbal, J. (1978). Dějiny umění. Praha: Odeon.
  • RAEBURN, Michael et al. (1993). Dějiny architektury. Praha: 1993. Praha.
  • Remešová, V. (1991). Ikonografie a atributy svatých. Praha: Zvon.
  • Royt, J., & Hamsíková, D. (2006). Slovník biblické ikonografie. V Praze: Nakladatelství Karolinum.
  • Royt, J. (2002). Středověké malířství v Čechách. Praha: Univerzita Karlova-nakladatelství Karolinum.
  • Šidlovský, E. G., Praem, O., & Chotěbor, P. (1991). Svět liturgie: slovník základní církevní terminologie. Praha: Fénix.
  • Toman, R., Pscheidtová, B., Riestra, P., & Bednorz, A. (2000). Gotika: architektura, sochařství, malířství. Praha: Slovart.
  • Ullmann, E., & Kouřimská, M. (1987). Svět gotické katedrály. Praha: Vyšehrad.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní