Název předmětu | Dějiny umění 20. stol. v kurikulu sekundární školy |
---|---|
Kód předmětu | KVV/DU20@ |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Dějiny výtvarného umění první poloviny 20. století sledují na pozadí duchovních, historických a sociálních charakteristik konce 19. a 20. století počátky a okolnosti formování moderních výtvarných projevů v oblasti architektury, malířství, sochařství i aplikované tvorby. Sledují styly, směry, hnutí a jejich významné představitele v širším euroamerickém kontextu, do něhož začleňují i uměleckou tvorbu v našich zemích. Příklady témat: Architektura v období secese v Evropě a v českých zemích; architektura období modernismu v Evropě a v USA; funkcionalismus, konstruktivismus, kubismus, expresionismus v architektuře; tvorba nejvýznamnějších světových architektů v 1. pol. 20. století; vývoj české architektury v l. pol. 20. století; počátky moderního umění a jeho zdroje v 19. století; význam impresionismu a postimpresionistických tendencí pro vývoj moderního umění; symbolismus a secese v evropském a českém malířství a sochařství; fauvismus, expresionismus, kubismus a futurismus; abstrakce a racionalistické tendence ve výtvarném umění 1. pol. 20. století; ruské avantgardní umění; dadaismus a osobnost M. Duchampa; metafyzická malba, surrealismus; přehled vývoje českého výtvarného umění v 1. pol. 20. století a jeho evropské souvislosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení |
Výuka se bude konat formou přednáškového cyklu (Lecture series) na vybraná témata z historie dějin umění 1. pol. 20. st. Témata: Úvodní přednáška Symbolismus a secese v Evropě a v našich zemích Kontinuita ? Stabilita garantovaná změnou: Vlivy uměleckých postupů hnutí Fluxus na institucionální předávání vědomostí (přednáška v angličtině Význam impresionismu a postimpresionistických tendencí pro vývoj moderního umění Umělecké manifesty 1. pol. 20. století ? uvedení teorie do praxe (futurismus, dadaismus, suprematismus, surrealismus) Fauvismus a expresionismus Kubismus, Počátky abstrakce, abstraktní umění 1. poloviny 20. století Přehled vývoje architektury v 1. pol. 20. století (otázka z BSZZ) Dadaismus, německá Nová věcnost a realismy na soudobé československé scéně Bauhaus, textil a úloha materiálu v Bauhausu a avantgardách 1. pol. 20. st Surrealismus, kresba a grafika v umění 1. pol. 20. st. České sochařství 1. pol 20. st. v evropském kontextu Počátky abstrakce, abstraktní umění 1. poloviny 20. století
Schopnost hlubší orientace ve sféře proměn výtvarného umění 1. poloviny 20. století. |
Předpoklady |
Základní orientace v dějinách evropského a českého výtvarného umění.
KVV/DU3@ |
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Student se zapojuje do výuky drobnými úkoly dokumentačního charakteru. Písemná zkouška. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |