Předmět: Dějiny umění 1

« Zpět
Název předmětu Dějiny umění 1
Kód předmětu KVV/DU1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pokorná Barbara, PhDr. Ph.D.
  • Badalíková Olga, doc. PhDr. Ph.D.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Evropské pravěké umění/ Paleolit, neolit 2. Umění pravěkého Egypta a starověkého Egypta Staré, Střední a Nové říše 3. Mezopotámie/Umění Předního východu 4. Egejský svět/Mínojská kultura na Krétě a její výtvarné projevy/Mykénská kultura a její výtvarné dědictví 5. Počátky řeckého umění/Geometrické, orientalizující a archaické období 6. Umění klasického Řecka a helénistické umění 7. Etruská kultura 8. Umění pozdní římské republiky a počátků principátu/Umění císařského Říma 9. Umění pozdní antiky 10. Tradice antiky v raně křesťanském umění 11. Byzantské umění 12. Počátky mimoevropských civilizací/Jižní a Střední Amerika 13. Umění Japonska, Číny, Indie

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 32 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cyklus přednášek předkládá vybrané kapitoly z dějin starověkého umění, problémy jeho recepce a výkladu. Upozorňuje na nejvýznamnější mistrovská díla antické architektury, sochařství, malířství a řemeslné výroby.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni charakterizovat jednotlivé kultury, pochopit kontext stylových proměn a orientovat se v časové linii daných oblastí a kultur. Získají přehled nejen o základní periodizaci dějin starověkého umění včetně historických přesahů, ale seznámí se i se širšími souvislostmi zejména z oblastí mimoevropských civilizací. Budou schopni sledovat vzájemné vztahy a vazby mezi evropskými a východními kulturami starověku, což jim umožní rozpoznat specifické umělecké projevy a jejich vliv na následný vývoj evropského umění.
Předpoklady
Zájem o daný obor, schopnost vnímat vývoj umění v širokém kontextu mezioborových vazeb.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Písemný test

Účast na přednáškách, zájem o daný obor
Doporučená literatura
  • Alberto Siliotti. (1995). Egypt znovu nalezený.
  • C.W. Ceram. (1971). Oživená minulost.
  • David Lewis-Williams, David Pearce. (2008). Uvnitř neolitické mysli.
  • David Lewis-Williams. (2007). Mysl v jeskyni.
  • Donald Preziosi, Louise A. Hitchcock. (1999). Aegean art and Architecture.
  • Gombrich, E. H., & Gregorová, M. (1992). Příběh umění. Praha: Odeon.
  • Hall, J., & Plzák, A. (2008). Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha: Paseka.
  • J. Bouzek. (2003). Etruskové-jiní než všechny ostatní národy.
  • Jean Vercoutter. (1995). Egypt znovu nalezený.
  • John Boardman. (1993). The Oxford History of Classical Ar.
  • John Boardmann. (1975). Řecké umění.
  • Larousse. (1990). Světové dějiny umění.
  • Mary Beard, Jonh Henderson. (2001). Classical Art ? From Greece to Rome.
  • Nancy H. Ramage. (1991). Roman Art.
  • Nigel Spivey. (1997). Etruscan Art.
  • Reynold Higgins. (1973). Minojské a mykénské umění.
  • Salvatore Nappo. (1999). Pompeje.
  • Sofia Pecarino. (2000). Řím.
  • Verner Miroslav, Bareš Ladislav, Vachala Břetislav. (2007). Encyklopedie starověkého Egypta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní