Předmět: Výtvarně tvořivé činnosti

« Zpět
Název předmětu Výtvarně tvořivé činnosti
Kód předmětu KVV/B2VTC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Exler Petr, Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Problematika pojetí, principů, cílů, obsahů a úkolů zájmové výtvarné výchovy 2. Vývojové etapy a charakteristické znaky výtvarného projevu dětí a mládeže 3. Výtvarná řada a projekt jako integrované celky využitelné v rámci zájmové výtvarné výchovy 4. Problematika motivace a hodnocení 5. Základní výtvarné materiály a techniky

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 2 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni interpretovat pojetí, principy, cíle obsahy a úkoly zájmové výtvarné výchovy, charakterizovat vývojové etapy a typické znaky výtvarného projevu dětí a mládeže, aplikovat dovednosti s výtvarnými řadami a projekty jako integračními formami zájmové výtvarné výchovy, a to s důrazem na motivaci a hodnocení, rozpoznat základní materiály a techniky využitelné pro výtvarnou činnost.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni připravit kvalitní výtvarný program v rámci zájmové činnosti dětí a mládeže, a to s ohledem na specifika účastníků a s uplatněním základních didaktických zásad.
Předpoklady
Zájem o předmět, elementární dovednosti potřebné pro zvládnutí praktických výtvarných činností.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce

Účast na seminářích, průběžně domácí práce výtvarného charakteru, na závěr odevzdání seminární práce.
Doporučená literatura
  • Babyrádová, H. Rituál, umění a výchova.
  • Cikánová, K. Kreslete s námi.
  • Cikánová, K. (1993). Malujte s námi. Praha.
  • Cikánová, K. (1995). Objevujte s námi textil. Praha.
  • Cikánová, K. (1995). Objevujte s námi tvar. Praha.
  • Cikánová, K. (1998). Tužkou, štětcem nebo myší. Praha.
  • Roeselová, V. (2003). Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro základní umělecké školy. Praha.
  • Roeselová, V. (1998). Proudy ve výtvarné výchově. Praha.
  • Uždil, J. (1980). Čáry, klikyháky, paňáci a auta. SPN Praha.
  • Uždil, J. (1988). Mezi uměním a výchovou. SPN Praha.
  • Uždil, J. (1978). Výtvarný projev a výchova. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr