Předmět: Ateliér textilu a didaktické aspekty 2

« Zpět
Název předmětu Ateliér textilu a didaktické aspekty 2
Kód předmětu KVV/ATE2Q
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Šteiglová Taťána, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Rozšířit představy o současném volném textilním umění a jeho tématické bohatosti . 2. Vztah textilu a nových médií . 3. Symbolická úloha textilií. 4. Seznámení s novými postupy a textilními technikami . 5. Realizace samostatného projektu - náměty vychází z inspirace současným světem a umožňují se studentovi se vyjádřit textilními prostředky k aktuálním problémům společnosti i osobním tématům.Textilní práce může mít charakter miniatury i rozměrnější realizace, plošného či prostorového díla, s možnými přesahy do akční a intermediální tvorby.Projekt musí obsahovat teoretickou reflexi uměleckého problému spojeného s vlastní výtvarnou realizací i aktivní řešení problému v rámci výtvarné výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Grafické a výtvarné činnosti
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 21 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je řešení výtvarného úkolu závažnějšího charakteru v úzké vazbě na oblast umění i výtvarnou výchovu. Důraz je kladen na textilní řešení problému - vlákno, plocha prostor. Okruh vybraných námětů vychází jak z oblasti umění, tak z oblasti mimoumělecké stránky reality. Výstupem může být jak předmět užitého charakteru, tak volný projev v podobě objektu , instalace či konceptu, s přesahem do akční a intermediální tvorby. Projekt musí obsahovat teoretickou reflexi zvoleného problému, vlastní výtvarnou realizaci i aktivní řešení problému v rámci výtvarné výchovy.
Student by měl být způsobilý k tvořivému přístupu k textilnímu materiálu, k řešení textilního díla v ploše i v prostoru tradičními textilními technikami i pomocí experimentu, ke vnímání smyslových kvalit textilu a k novému pohledu na textil jako východisko pro volnou tvorbu v jeho kontextových a symbolických polohách.
Předpoklady
Předpokladem je zvládnutí zakladních textilních technik a řemeslných dovedností, pochopení výrazových možností textilního materiálu a základní orientace v oblasti textilní tvorby v historii i v současném textilním a volném umění.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce

Závěrečná práce - výtvarné dílo. Prezentace práce.Písemný komentář k práci.Kvalitní fotodokumentace k textu i na CD. Pravidelné konzultace.
Doporučená literatura
  • BABYRÁDOVÁ, H. (2002). Rituál, umění a výchova. Brno.
  • CIKÁNOVÁ , K. (1996). Objevujte s námi textil. Praha.
  • ČIERNA, K. (2010). INSITA 2010. Bratislava.
  • FUKAI, A., SUOH, T., IWAGAMI, M., KOGA, R., NII, R. (2003). . Móda: Z dějin odívání 18., 19. a 20. století, Sbírka Kyoto Costume Institute. Koln-Slovart.
  • HERMANSDORFER, M. (1995). Magdalena Abakanowicz. Wroclaw.
  • HLAVÁČKOVÁ, K., HICKS, S., KOUDELKA, J., LÉVI-STRAUSS, M. (1992). Sheila Hicks. Praha.
  • JEANLOZ, P., GONIN, B., HUBER, L. 16. Biennale internationale de la tapisserie.
  • KYBALOVÁ, L. (1991). Alternativy tapiserie české a slovenské. Brno.
  • MÁCHALOVÁ J. (2003). Móda 20. století. Praha.
  • MOHOLY-NAGY. (2002). Od materiálu k architektuře. Praha.
  • MORGANOVÁ, P. (1999). Akční umění. Olomouc.
  • OKO, M., J., ZAWISZA, N. (2004). 11. Miedzynarodowe triennale tkaniny. Lodz.
  • OKO, M., J., ZAWISZA, N. (2007). 12. Miedzynarodowe triennale tkaniny. Lodz.
  • REBMANNOVÁ, H. (1998). Neviditelná skulptura; (O Josephu Beuysovi). Olomouc.
  • RUHRBERG, K., SCHECKENBURGER, M., FRICKEOVÁ, CH., HONNEF. (2004). Umění 20. století. Koln, Bratislava.
  • SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ, M. (2005). Textilní výtvarné techniky. Plzeň.
  • ŠTEIGLOVÁ, T. (2009). Významné osobnosti textilní tvorby a bienále v Lausanne. Olomouc,Univerzita Palackého.
  • ZATLOUKAL, P., BECHERER, J., A. (2011). Magdalena Abakanowicz. Olomouc.
  • Zawisza , N. (2010). 13. Miedtinarodowe Triennale Tkaniny. Lodz.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní