Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Směšná Eva, Mgr.
-
Exler Petr, Mgr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Obsahem předmětu je seznámit studenty s artefiletickými pedagogickými přístupy a metodami se zaměřením na výtvarný projev. Využívá se tradičních i netradičních výtvarných postupů s imaginací a dramatizací. Pohybujeme se v rovině výrazové hry, mezi expresí, reflexí a v rovině reflektivního dialogu. Ve výuce budou využívány příklady z reflektivní praxe a rozvíjení kritického myšlení v současné výchově uměním. Cílem je také seznámit studenty s pojmem arteterapie, s tím, k čemu slouží, jakou má podobu, obsah a cíle. Důraz je kladen na rozvíjení pedagogických kompetencí a schopnost evaluace vlastních edukačních programů se zřetelem na muzejní pedagogiku. Základní témata: artefiletika artefiletické postupy arteterapie vztah arteterapie a artefiletiky exprese reflektivní dialog výchova uměním
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zkoušku
- 38 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit podstatu artefiletiky - definovat základní pojmy artefiletiky a arteterapie - objasnit odlišnost artefiletiky a arteterapie - vysvětlit a kriticky zhodnotit přínos artefiletických přístupů - aplikovat teoretické poznatky do vlastních edukačních aktivit - vytvářet vlastní edukační programy s využitím artefiletických postupů
Základní pedagogické kompetence se zřetelem na RVP ve vzdělávací oblasti Umění a kultura.
|
Předpoklady
|
Základní orientace z pedagogiky, psychologie, dějin umění a výtvarných technik
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Seminární práce,účast na seminářích 100% -sebezkušenostní výcvik v rámci aktivní skupiny. Výuka probíhá v pátek od 9.00 - 12.00 hod.atel.kresby 1. posch. č. 114. Výuka je určená jen pro studenty katedry výtvarné výchovy a je limitována počtem 25 studentů.
|
Doporučená literatura
|
-
LIEBMANN,M. (2005). Skupinová arteterapie. Praha:Portál.
-
SLAVÍK,V. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha. Karolinum.
-
SLAVÍK,V. (2004). Umění zážitku, zážitek umění II. Praha. PdFUK.
-
SLAVÍK,V. (2000). Umění zážitku, zážitek umění I. Praha. PdFUK.
-
SLAVÍK,V.,SLAVÍKOVÁ,V.,HAZUKOVÁ,H. (1997). Výtvarné čarování. Praha. PdFUK.
-
Šicková-Fabrici, J. (2002). Základy arteterapie.. Praha: Portál.
|