Název předmětu | Člověk jako jedinec |
---|---|
Kód předmětu | KVS/ČJJ@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Představení vybraných lidskoprávních témat (metodami zážitkové pedagogiky). Podpora aktivního občanství na školách a příklady dobré praxe (Maraton psaní dopisů, školní aktivistické skupinky, přístup Human Rights Friendly School). Principy a metody lidskoprávního vzdělávání, zážitkové pedagogiky. Partnerský vztah pedagoga a neziskového sektoru (přínosy a překážky spolupráce).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je představit určitá lidskoprávní témata prostřednictvím metod a principů zážitkové pedagogiky. Témata budou vybírána s ohledem na kurikulární a strategické dokumenty českého školství (RVP ZV, RVP G, Strategie 2030+) a s ohledem na reálnou situaci ve školním prostředí. Samotný předmět proto bude veden zážitkově. Studenti si osvojí práci s vybranými lidskoprávními tématy v ČR a ve světě (migrace, redefinice znásilnění, rovnoprávnost LGBTQ+, svoboda slova). Budou s nimi obeznámeni v teoretické rovině, seznámí se souvisejícími reálnými příběhy lidí a získají teoretickou a didaktickou vybavenost. Studenti budou schopni aplikovat vyzkoušené aktivity a přístupy ve své budoucí praxi, získají přístup ke zdrojům pro přípravy výuky. V rámci reflexe a sdílení zkušeností studenti získají konkrétní rady a tipy od lidí z učitelské praxe a neziskového sektoru, jak podpořit aktivní občanství na školách.
Způsobilosti: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat podstatu témat lidskoprávní problematiky, " orientovat se v rozdílných geografických a politických souvislostech, " uvědomit si specifika podpory aktivního občanství na školách, " vymezit principy lidskoprávního vzdělávání, zážitkové pedagogiky, " aplikovat lidskoprávní téma do výuky za použití metod zážitkové pedagogiky a teoretické vybavenosti, " charakterizovat možnosti pro spolupráci pedagoga a neziskového sektoru. |
Předpoklady |
Výchozím předpokladem je zájem o moderní metody práce a jejich využití v praxi.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast (min 80%) a plnění dílčích úkolů, zadaných v rámci předmětu. Požadavky na studentky a studenty se schváleným ISP: Účast min 30% a plnění dílčích úkolů, zadaných v rámci předmětu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |