Vyučující
|
-
Krákora Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Antické Řecko a Řím. Karolínská renesance. Středověk a křesťanství. Renesance a reformace. Osvícenství. Francouzská revoluce. Národní státy a národní identita. Evropský kolonialismus. První a druhá světová válka v Evropě. Evropské totalitní režimy ve 20. století. Studená válka v Evropě a rozpad Východního bloku po roce 1989
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenta v s nejvýznamnějšími etapami evropské historie se zaměřením na jejich vztah k současné podobě evropské společnosti a kultury. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - objasnit vztah jednotlivých etap evropské historie k formování současné Evropy - charakterizovat nejvýznamnější mezníky evropské historie - posuzovat roli jednotlivých historických epoch v dějinách Evropy - analyzovat a hodnotit dopad historických událostí na současnou podobu Evropy
Kompetence korespondující s rozsahem cílů stanovených pro tento předmět.
|
Předpoklady
|
Znalost obecných dějin v minimálním rozsahu středoškolského učiva.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Účast a aktivita v seminářích, vypracování semestrální práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BĚLINA, P. a kol. (2002). Dějiny evropské civilizace.. Praha: Paseka.
-
Geiss, I. (1999). Dějiny světa v souvislostech.. Praha: Ivo Železný.
-
Johnson, P. (2014). Dějiny 20. století.. Praha: Rozmluvy.
-
Kennedy, P. (1996). Vzestup a pád velmocí.. Praha: Lidové noviny.
-
Luňák, P. (1997). Západ: Spojené státy a Západní Evropa.. Praha: Libri.
-
Pečenka, M. a kol. (1995). Encyklopedie moderní historie.. Praha: Libri.
-
Teed, P. (1994). Moderní oxfordský slovník 20. století.. Praha: Iris, Knižní klub.
-
Vykoukal, J. a kol. (2000). Východ - Vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989.. Praha: Libri.
|