Předmět: Didaktika dějepisu

« Zpět
Název předmětu Didaktika dějepisu
Kód předmětu KVS/WDD
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Struktura vyučovací hodiny; Výukové programy ve vyučování dějepisu; Pojetí dějepisu v rámcových vzdělávacích plánech, učební plány a výuka dějepisu ve školních vzdělávacích plánech; Využití edukativních médií ve vyučování dějepisu; Mimoškolní vyučovací formy v dějepisném vyučování; Projekty ve školním dějepise; Rozbor a hodnocení učebnic dějepisu; Didaktický test v dějepisu; Cíle dějepisného vyučování, úkoly a obsah dějepisu; Didaktická analýza dějepisného učiva; Formy a metody dějepisného vyučování; Regionální dějiny a výuka dějepisu; Specifika výuky dějin 20. století.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - používat historické vzdělání pro práci učitele, - pochopit a vysvětlit specifika dějepisného vyučování, - analyzovat význam cílů, úkolů a obsahu dějepisu, - znát a pochopit funkční zastoupení dějepisu v učebních plánech základních a středních škol.
schopnost analýzy dějepisného učiva
Předpoklady
Přehledné znalosti českých a obecných dějin.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Didaktická analýza zadaného tématu z českých nebo světových dějin.
Doporučená literatura
  • ČAPEK, V., GRACOVÁ, B., JÍLEK, T., VÝCHODSKÁ, H. (2005). Úvod do studia didaktiky dějepisu.. Plzeň: ZČU.
  • Čapek, V. (1992). Jak učit dějepis moderně.. Praha: Akademie J.A. Komenského.
  • Homerová, M., Parkan, F. (2002). Dějepis - sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky.. Praha: TAURIS.
  • Jílek, T. (1996). Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu II.. Plzeň: ZČU.
  • Julínek, S. a kol. (2004). Základy oborové didaktiky dějepisu.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Julínek, S. (1995). Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Klíma, B. a kol. (2000). Mládež a dějiny.. Brno.
  • Labischová, D., Gracová, B. (2008). Příručka ke studiu didaktiky dějepisu.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Růžičková, J. (1997). Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí.. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr