Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Struktura vyučovací hodiny; Výukové programy ve vyučování dějepisu; Pojetí dějepisu v rámcových vzdělávacích plánech, učební plány a výuka dějepisu ve školních vzdělávacích plánech; Využití edukativních médií ve vyučování dějepisu; Mimoškolní vyučovací formy v dějepisném vyučování; Projekty ve školním dějepise; Rozbor a hodnocení učebnic dějepisu; Didaktický test v dějepisu; Cíle dějepisného vyučování, úkoly a obsah dějepisu; Didaktická analýza dějepisného učiva; Formy a metody dějepisného vyučování; Regionální dějiny a výuka dějepisu; Specifika výuky dějin 20. století.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - používat historické vzdělání pro práci učitele, - pochopit a vysvětlit specifika dějepisného vyučování, - analyzovat význam cílů, úkolů a obsahu dějepisu, - znát a pochopit funkční zastoupení dějepisu v učebních plánech základních a středních škol.
schopnost analýzy dějepisného učiva
|
Předpoklady
|
Přehledné znalosti českých a obecných dějin.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Didaktická analýza zadaného tématu z českých nebo světových dějin.
|
Doporučená literatura
|
-
ČAPEK, V., GRACOVÁ, B., JÍLEK, T., VÝCHODSKÁ, H. (2005). Úvod do studia didaktiky dějepisu.. Plzeň: ZČU.
-
Čapek, V. (1992). Jak učit dějepis moderně.. Praha: Akademie J.A. Komenského.
-
Homerová, M., Parkan, F. (2002). Dějepis - sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky.. Praha: TAURIS.
-
Jílek, T. (1996). Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu II.. Plzeň: ZČU.
-
Julínek, S. a kol. (2004). Základy oborové didaktiky dějepisu.. Brno: Masarykova univerzita.
-
Julínek, S. (1995). Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu.. Brno: Masarykova univerzita.
-
Klíma, B. a kol. (2000). Mládež a dějiny.. Brno.
-
Labischová, D., Gracová, B. (2008). Příručka ke studiu didaktiky dějepisu.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Růžičková, J. (1997). Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí.. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR.
|