Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
-
Zima Petr, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
" Filosofie a její jednotlivé disciplíny. Místo etiky v systému filosofie.Systematický a historický přístup ke studiu filosofie " Antická filosofie - problém bytí, poznání, jednání (eleaté, sofisté, Sókratés, stoikové, Platón, Aristotelés) " Filosofie křesťanství - patristika (Augustinus Aurelius), scholastika (spor o univerzálie, Tomáš Akvinský) " Renesance, humanismus - obrat k člověku (F. Bacon, T, Hobbes) " Novověká filosofie - spor racionalismu (Descartes, Spinoza, Leibniz) a empirismu (J. Locke, G. Berkeley, D. Hume) " Osvícenství (F. M. Voltaire, J. J. Rousseau) " Německá předkantovská filosofie (J. G. Fichte, F. W: J. Schelling, G.W. Hegel, L. Feuerbach) " Immanuel Kant (filosofie poznání, etika) " Marxistická filosofie (K. Marx, F. Engels, V. I. Lenin) " Pozitivismus (A. Comte, J. S. Mill) " Iracionalismus (S. Kierkegaard, A. Schopenhauer, F. W. Nietzsche) " Antropologizující filosofické směry 20. století (křesťanský personalismus, existencialismus, filosofická antropologie) " Scientisticky zaměřené filosofické směry 20. století (fenomenologie, novopozitivismus, analytická filosofie, kritický racionalismus) " Závěrečné shrnutí, zhodnocení kursu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
" definovat filosofii a etiku jako obecné disciplíny a východisko k promýšlení problémů speciálních věd " objasnit příčiny vzniku filosofie a charakterizovat antické a později křesťanské myšlení " pochopit a umět vysvětlit renesanční obrat k člověku a změnu paradigmatu v novověké filosofii " vyjmenovat významné reprezentanty novověkého racionalismu a empirismu, dokázat zdůvodnit tento výběr " vysvětlit základní pojmy novověké filosofie a vědy, jejich uplatnění v pozitivismu, marxismu a iracionalismu, " pojmout současnou filosofii jako vyústění vývoje, syntézu celého dosavadního lidského vědění " diskutovat, analyzovat a kriticky posoudit hlavní myšlenky jednotlivých filosofických směrů i jejich představitelů, adekvátně posoudit jejich poznávací hodnotu
Orientace v základních filosofických a zejména etických problémů. Jejich možná aplikace v profesi.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Četba učebnic a textů jako podklad přípravy ke zkoušce.
|
Doporučená literatura
|
-
Descartes, R. (1933). Rozprava o metodě. Praha.
-
Descartes, S. (1970). Úvahy o první filosofii.. Praha.
-
Horyna, B. a kol. (1998). Filosofický slovník.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
Hume, D. (1972). Zkoumání lidského rozumu. Praha, (1971 skripta).
-
Jaspers, K. (1991). Otázka viny.. Praha.
-
Kant, I. (1972). Prolegomena ke každé příští metafyzice, jež se bude moci stát vědou.. Praha (1916, 1992).
-
Kant, I. (1976). Základy metafyziky mravů.. Praha, (1910).
-
Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
Platón. (1942). Obrana Sókrata, Kritón.. Praha.
-
Popper, K. R. (1995). Věčné hledání. Intelektuální autobiografie.. Praha: Prostor, OIKOYMENH, Vesmír.
-
Quine, W. V. O. (1994). Hledání pravdy.. Praha: Hermann a synové.
-
Seneca. (1941). O duševním klidu. Praha.
-
Seneca. (1977). Útěchy.. Praha.
-
Störig, H. J. (2007). Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
-
Svoboda, K. (ed.). (1944). Zlomky předsokratovských myslitelů.. Praha: Česká akademie věd a umění.
|