Název předmětu | Základy filozofie a etiky |
---|---|
Kód předmětu | KVS/UZFQ |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Filosofie a její jednotlivé disciplíny. Místo etiky v systému filosofie.Systematický a historický přístup ke studiu filosofie 2. Antická filosofie - problém bytí, poznání, jednání (eleaté, sofisté, Sókratés, stoikové, Platón, Aristotelés) 3. Filosofie křesťanství - patristika (Augustinus Aurelius), scholastika (spor o univerzálie, Tomáš Akvinský) 4. Renesance, humanismus - obrat k člověku (F. Bacon, T, Hobbes) 5. Novověká filosofie - spor racionalismu (Descartes, Spinoza, Leibniz) a empirismu (J. Locke, G. Berkeley, D. Hume) 6. Osvícenství (F. M. Voltaire, J. J. Rousseau) 7. Německá předkantovská filosofie (J. G. Fichte, F. W: J. Schelling, G.W. Hegel, L. Feuerbach) 8. Immanuel Kant (filosofie poznání, etika) 9. Marxistická filosofie (K. Marx, F. Engels, V. I. Lenin) 10. Pozitivismus (A. Comte, J. S. Mill) 11. Iracionalismus (S. Kierkegaard, A. Schopenhauer, F. W. Nietzsche) 12. Antropologizující filosofické směry 20. století (křesťanský personalismus, existencialismus, filosofická antropologie) 13. Scientisticky zaměřené filosofické směry 20. století (fenomenologie, novopozitivismus, analytická filosofie, kritický racionalismus) 14. Závěrečné shrnutí, zhodnocení kursu
|
Studijní aktivity a metody výuky |
|
Výstupy z učení |
" definovat filosofii a etiku jako obecné disciplíny a východisko k promýšlení problémů speciálních věd " objasnit příčiny vzniku filosofie a charakterizovat antické a později křesťanské myšlení " pochopit a umět vysvětlit renesanční obrat k člověku a změnu paradigmatu v novověké filosofii " vyjmenovat významné reprezentanty novověkého racionalismu a empirismu, dokázat zdůvodnit tento výběr " vysvětlit základní pojmy novověké filosofie a vědy, jejich uplatnění v pozitivismu, marxismu a iracionalismu, " pojmout současnou filosofii jako vyústění vývoje, syntézu celého dosavadního lidského vědění " diskutovat, analyzovat a kriticky posoudit hlavní myšlenky jednotlivých filosofických směrů i jejich představitelů, adekvátně posoudit jejich poznávací hodnotu
Aplikace základních etických problémů a témat v profesi a výuce. /svědomí, pravda a lež, dobro a zlo a jeho projevy v moderní společnosti. |
Předpoklady |
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Esej
Studium literatury a pramenů k dané problematice. Vypracování referátu k zápočtu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |