Předmět: Etika pro učitele 2

« Zpět
Název předmětu Etika pro učitele 2
Kód předmětu KVS/UE2Q
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Číhalová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Antická představa o etice (Sokrates, Aristoteles, Platon). Přirozený zákon (T. Akvinský). Teorie společenské smlouvy (T. Hobbes, J. Locke, J. J. Rousseau). Utilitarismus (J. Bentham, J. S. Mill). Empirismus (D. Hume). Morálka a mrav, kategorický imperativ (I. Kant). Morálka a moc (F. Nietzsche). Existencialismus (S. Kierkegaard, M. Heidegger, J. P. Sartre).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
V předmětu bude studentům prezentován historický výklad etiky a nejdůležitější představitelé jednotlivých směrů. Důraz bude kladen na propojení získaných vědomostí s teoretickým základem a systematickým pojetím etiky, které si studenti osvojili v rámci předcházejícího kurzu a zároveň na aplikaci etické teorie na praktické využití v souvislosti s profilem oboru studia.. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat jednotlivé osobnosti a jejich přínos pro etiku, " objasnit historické pozadí doby, ve které byly formulovány konkrétní etické teorie, " vysvětlit podstatu etických názorů daných osobností, " vyjmenovat etické směry z chronologického hlediska, " aplikovat etické teorie na konkrétní soudobé příklady lidského jednání.
Interpretace jednotlivých etických terorií v rámci historického kontextu.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu Etika pro učitele 1.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní participace na výuce.
Doporučená literatura
  • Azenbacher, A. (2001). Úvod do etiky. Vyd. 3, v nakl. Academia 2. Praha: Academia.
  • Azenbacher, A. (2010). Úvod do filosofie. Vyd. 3., v Portálu 2.. Praha: Portál.
  • Hrehová, H. (2005). Etika - sociálne vzťahy - spoločnosť.. Bratislava: Veda-SAV.
  • KOŘENEK, J. (2004). Lékařská etika.. Praha: Triton.
  • PŘÍKASKÝ, V.J. (2000). Etika, učebnice základů etiky. Kostelní Vydří, Karmelitánské nakladatelství.
  • Sokol, J. (2014). Etika, život, instituce: pokus o praktickou filosofii. Vyd. 1.. Praha: Vyšehrad, Moderní myšlení.
  • Špiner, D. (2004). Nástin křesťanské etiky a jejího významu v hledání smyslu života. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • THOMPSON, M. (2004). Přehled etiky.. Praha: Portál.
  • TISCHNER, J. (1998). Etika solidarity. Bratislava: Kalligram.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní