Předmět: Etika pro učitele 1

« Zpět
Název předmětu Etika pro učitele 1
Kód předmětu KVS/UE1Q
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Číhalová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Etika jako vědní disciplína (předmět, metodologie, cíle, základní etické disciplíny). Etika a morálka (vzájemný vztah a rozdíly). Svědomí, pojetí duše. Etické ctnosti (význam, historické paralely a proměny v čase). Štěstí a dobro (etický realismus). Svoboda a odpovědnost. Normy a hodnoty ve společnosti, definování vlastních hodnot. Spravedlnost. Kategorický imperativ. Rozum a emoce v praktické etice. Materialistické pojetí v etice.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci předmětu bude studentům představen systematický výklad etiky a hlavních etických kategorií. Důraz bude také kladen na propojení vědomostí s některými dalšími společenskovědními disciplínami (zejména s filozofií) a na aplikaci teoretických poznatků na konkrétní praktické situace. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní etické termíny, " objasnit rozdíly v různých pojetích etických přístupů, " vysvětlit principy jednotlivých etických pojmů, " vyjmenovat a konkretizovat příklady etického chování, " aplikovat teoretické etické poznatky v praktickém životě.
Aplikace teoretických etických postulátů v praxi.
Předpoklady
Výchozím předpokladem je orientace studentů v odborné literatuře a znalost bazální terminologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní participace na výuce.
Doporučená literatura
  • Azenbacher, A. (2001). Úvod do etiky. Vyd. 3, v nakl. Academia 2. Praha: Academia.
  • Azenbacher, A. (2010). Úvod do filosofie. Vyd. 3., v Portálu 2.. Praha: Portál.
  • Hrehová, H. (2005). Etika - sociálne vzťahy - spoločnosť.. Bratislava: Veda-SAV.
  • KOŘENEK, J. (2004). Lékařská etika.. Praha: Triton.
  • PŘÍKASKÝ, V.J. (2000). Etika, učebnice základů etiky. Kostelní Vydří, Karmelitánské nakladatelství.
  • Sokol, J. (2014). Etika, život, instituce: pokus o praktickou filosofii. Vyd. 1.. Praha: Vyšehrad, Moderní myšlení.
  • Špiner, D. (2004). Nástin křesťanské etiky a jejího významu v hledání smyslu života. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • THOMPSON, M. (2004). Přehled etiky.. Praha: Portál.
  • TISCHNER, J. (1998). Etika solidarity. Bratislava: Kalligram.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní