Předmět: Tradice české státnosti 2

« Zpět
Název předmětu Tradice české státnosti 2
Kód předmětu KVS/TS2@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
I. světová válka a vznik ČSR. I. a II. československá republika - politický, hospodářský a kulturní vývoj. II. světová válka, okupace a osvobození ČSR. ČSR v poválečném světě, nastolení komunistického systému. 60. léta 20. stol. v Československu, Pražské jaro a normalizace. 80. léta 20. stol. v ČSSR, konec totalitního systému a rozpad Československa.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 21 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 36 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 23 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: " vysvětlit základní problémy českých dějin 20. století, " analyzovat nejdůležitější písemné prameny moderních českých dějin, " pochopit a vysvětlit jevy spojené s hospodářským a sociálním vývojem českých zemí v období 20. století " charakterizovat kulturní vývoj českých zemí v období 20. století, " pochopit a vysvětlit hlavní rysy vývoje české společnosti a její proměny v průběhu 20. století " analyzovat a interpretovat stav, příčiny a důsledky chování a jednání české společnosti v přelomových okamžicích českých novodobých dějin.
Interpretace významných událostí českých dějin v daném období.
Předpoklady
Všeobecný přehled o českých a obecných dějinách

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Účast a aktivita v seminářích, vypracování srovnávací časové tabulky, odevzdaná semestrální práce, vypracované rozbory historických dokumentů, splnění zápočtového testu v rozsahu 60%.
Doporučená literatura
  • Bartoš, J., Trapl, M. (1991). Československo 1918-1938. Fakta, materiály, reálie.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Bartoš, J., Trapl, M. (1994). Československo 1918-1938. Fakta, materiály, reálie.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Bartoš, J., Trapl, M. (2001). Československo 1918-1938. Fakta, materiály, reálie.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Bělina, P. a kol. (1992). Dějiny zemí Koruny české. II.. Praha: Paseka.
  • Gebhart, J., Kuklík, J. (2004). Druhá republika 1938-1939. Svár demokracie a totality v politickém, společenském a kulturním životě.. Praha, Litomyšl: Paseka.
  • Janák, J., Hledíková, Z., Dobeš, J. (2005). Dějiny správy v českých zemích od počátků státu po současnost.. Praha: NLN.
  • KAPLAN, K. (1993). Československo v letech 1945-1948, 1949-1953, 1953-1966, 1967-1969. I. a IV. část.. Praha: SPN.
  • KÁRNÍK, Z. (2000). České země v éře První republiky (1918-1938). Díl I. Vznik, budování a zlatá léta republiky (1918-1929).. Praha.
  • KÁRNÍK, Z. (2002). České země v éře První republiky (1918-1938). Díl II. Československo a české země v krizi a v ohrožení (1930-1935).. Praha: Libri.
  • KÁRNÍK, Z. (2003). České země v éře První republiky (1918-1938). Díl III. O přežití a o život (1936-1938).. Praha: Libri.
  • Kocian, J. (1993). Poválečný vývoj v Československu 1945-1948.. Praha: SPN.
  • Maršálek, P. (2002). Protektorát Čechy a Morava. Státoprávní a politické aspekty nacistického okupačního režimu v českých zemích 1939-1945.. Praha.
  • Olivová, V. (2000). Dějiny první republiky.. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • VYKOUKAL, J., LITERA, B., TEICHMAN, M. (2000). Východ. Vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989.. Praha: Libri.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní