Název předmětu | Sociální etika a morálka pro učitele |
---|---|
Kód předmětu | KVS/SEM@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Sociální etika jako subsystém etiky; základní terminologické vymezení, typologie, charakteristika odlišností sociální a individuální etiky; sociální instituce z pohledu sociální etiky - jejich význam a působení na jednotlivce (problém svobody a vzájemné závislosti, mezilidská interakce a výhody kooperace); koncept redukcionistického omylu; sociální etika v učitelském povolání a pedagogické praxi; zásady lidského soužití; základní rysy pravidel chování člověka ve společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je charakterizovat základní postuláty v oblasti sociální etiky. Bude explicitně poukázáno na rozdíl mezi individuální a sociální etikou včetně konotací. Budou charakterizovány termíny: svoboda, rovnost, tolerance ve vztahu k sociální etice. Představí se koncepty její typologie a strukturace, objasní se teorie tzv. redukcionistického omylu (redukce sociální etiky na individuální a naopak). Ke všem teoretickým základům budou uváděny příklady z praktického života s akcentem na specifika učitelské profese a edukačního procesu. V rámci seminárních prací studenti prokáží analytické schopnosti na příkladech z oblasti sociální etiky.
Způsobilosti: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit význam sociální etiky, včetně jejího zařazení do systému věd, " popsat základní typologie a členění včetně uvedení příkladu jednání člověka ke každému typu, " na konkrétním příkladu charakterizovat podstatu redukce individuální etiky na sociální a naopak, " aplikovat získané poznatky na edukační proces, " charakterizovat dilemata, s nimiž se setkává učitel v pedagogickém procesu z pohledu sociální etiky, " dokázat objasnit sociální principy etického a morálního jednání, " orientovat se v pravidlech chování člověka ve společnosti s ohledem na aspekty svobody, rovnosti a tolerance. |
Předpoklady |
Výchozím předpokladem je orientace studentů v odborné literatuře a znalost bazální terminologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Povinná a aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na vybrané téma z oblasti sociální etiky (s citací i zahraničních publikací) v rozsahu 4-8normostran a její následná prezentace na semináři, samostudium a příprava na zápočet. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |