Předmět: Historie a didaktika dějepisu

« Zpět
Název předmětu Historie a didaktika dějepisu
Kód předmětu KVS/PNHDQ
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Staněk Antonín, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Státní závěrečná zkouška se skládá ze zkoušky z tematických okruhů vztahujících se jednak k odbornému oborovému základu studia, jednak k základu metodicko-didaktickému.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 90 hodin za semestr
Výstupy z učení
Státní závěrečná zkouška z historie a didaktiky dějepisu se skládá ze dvou částí: 1) části prověřující studentovy znalosti a dovednosti z didaktiky oboru a schopnost didaktické interpretace vědeckých obsahů odborných disciplín 2) části prověřující studentovy znalosti z oborového základu jeho studia.
Otázky jsou koncipovány jako průřezové - od klasického (antického) období až po moderní dobu. Výklad nastíní problematiku a podá vysvětlení jednoho či dvou dílčích problémů. Proč jsou to problémy, nastíní student na základě literatury. Nejde jen o literaturu, kterou četl, ale o které i slyšel. Nestačí na začátku zkoušky uvést jen několik knižních titulů. Každý výklad tak musí obsahovat přehled dosavadních názorů na danou problematiku. Odpovědi by také měly zahrnovat pohled na dějiny v jejich celku - bez rozlišení "obecných" a "českých". V části státní závěrečné zkoušky věnované didaktice dějepisu student jednak prokáže teoretické znalosti didaktiky a metodiky dějepisu, jednak nastíní jejich konkrétní praktickou aplikaci na historických tématech vyučovaných na základních a středních školách.
Předpoklady
Ukončení výuky, splnění požadavků.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Student prokazuje klíčové znalosti a schopnosti vázané na obory historie a didaktika dějepisu.
Doporučená literatura
  • Šesták, Z. (2000). Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -