Předmět: Profesní etika učitele MŠ

« Zpět
Název předmětu Profesní etika učitele MŠ
Kód předmětu KVS/PEU@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: - Teoretické vymezení Etiky jako vědecké disciplíny (bazální terminologie, pojmy hodnoty, svědomí, morálka, dobro). - Specifika (nejen etického) vzdělávání a výchovy v postmoderní společnosti. - Axiologické a morální souvislosti edukačního procesu v současnosti. - Profesní etika učitele (východiska, stav, perspektivy, etický kodex). - Etická a morální dilemata v edukačním procesu. - Specifika pedagogické komunikace v MŠ. - Etický výchova v RVP se zaměřením na MŠ. - Podoby didaktické transformace aktuálních problémů ve světě do podmínek MŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 7 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seznámit se se základními teoretickými východisky etiky, s koncepcí Etické výchovy jako doplňujícího vzdělávacího oboru v RVP ZV a představit vhodné didaktické metody a postupy pro jejich transformaci do pedagogické praxe.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni (s přihlédnutím ke specifikům standardu učitele MŠ): " vymezit etiku jako vědu, charakterizovat její předmět, používat a aplikovat základní pojmový aparát, " porozumět a vysvětlit podstatu jednotlivých etických směrů, " objasnit vztah mezi etikou a morálkou, " charakterizovat problémy edukačního procesu z pohledu etiky a morálky, " vymezit zákonitosti tvorby profesních etických kodexů a jejich význam, " definovat pojetí Etické výchovy v RVP, " uvést možnosti didaktické transformace učiva dle RVP, " aplikovat vhodný způsob komunikace pro edukační praxi, " vymezit podstatu etických a morálních problémů v edukačním procesu.
Předpoklady
Základní orientace v bazální literatuře, orientace v tématech EV dle RVP ZV.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Vytvoření seminární práce, samostudium. Požadavky na studentky a studenty se schváleným ISP: Účast min 30% (doporučená 50%), vytvoření seminární práce, samostudium.
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, A. (2004). Křesťanská sociální etika - úvod a principy. Brno: CDK.
  • Anzenbacher, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Akademie.
  • BRÁZDA, R. Ethicum. Zlín: Verbum, 2010. ISBN 978-80-904273-9-6..
  • Göbelová, T. (2017). Profesní hodnoty a etické principy v práci učitele. Ostrava.
  • Hubálek, T. a kol. (2017). Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Praha: Epocha.
  • Huber, W. (2016). Základní otázky života. Praha: Dokořán.
  • Lorenzová, J. (2016). Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Praha: FF UK.
  • Muchová L. (2015). Morální výchova v nemorální společnosti?. Praha.
  • Pelcová, N., Semrádová, I. (2014). Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha.
  • PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Praha: Portál, 2010..
  • Sokol, J. (2014). Etika, život, instituce: pokus o praktickou filosofii.. Praha: Vyšehrad, Moderní myšlení.
  • Thompson, Mel. (2004). Přehled etiky. Vyd. 1. Praha. Portál.
  • TISCHNER, J. (1998). Etika solidarity.. Bratislava: Kalligram.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní