Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: - Teoretické vymezení Etiky jako vědecké disciplíny (bazální terminologie, pojmy hodnoty, svědomí, morálka, dobro). - Specifika (nejen etického) vzdělávání a výchovy v postmoderní společnosti. - Axiologické a morální souvislosti edukačního procesu v současnosti. - Profesní etika učitele (východiska, stav, perspektivy, etický kodex). - Etická a morální dilemata v edukačním procesu. - Specifika pedagogické komunikace. - Etický výchova v RVP ZV se zaměřením na 1. stupeň ZŠ. - Podoby didaktické transformace aktuálních problémů ve světě do učiva 1. stupně ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit se se základními teoretickými východisky etiky, s koncepcí Etické výchovy jako doplňujícího vzdělávacího oboru v RVP ZV a představit vhodné didaktické metody a postupy pro jejich transformaci do pedagogické praxe.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit etiku jako vědu, charakterizovat její předmět, používat a aplikovat základní pojmový aparát, " porozumět a vysvětlit podstatu jednotlivých etických směrů, " objasnit vztah mezi etikou a morálkou, " charakterizovat problémy edukačního procesu z pohledu etiky a morálky, " vymezit zákonitosti tvorby profesních etických kodexů a jejich význam, " definovat pojetí Etické výchovy v RVP ZV, " uvést možnosti didaktické transformace učiva dle RVP ZV, " aplikovat vhodný způsob komunikace pro edukační praxi, " vymezit podstatu etických a morálních problémů v edukačním procesu.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v bazální literatuře, orientace v tématech EV dle RVP ZV.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Vytvoření seminární práce, samostudium. Požadavky na studentky a studenty se schváleným ISP: Účast min 30% (doporučená 50%), vytvoření seminární práce, samostudium.
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher, A. (2004). Křesťanská sociální etika - úvod a principy. Brno: CDK.
-
Anzenbacher, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Akademie.
-
Göbelová, T. (2017). Profesní hodnoty a etické principy v práci učitele. Ostrava.
-
Hubálek, T. a kol. (2017). Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Praha: Epocha.
-
Huber, W. (2016). Základní otázky života. Praha: Dokořán.
-
Muchová L. (2015). Morální výchova v nemorální společnosti?. Praha.
-
Pelcová, N., Semrádová, I. (2014). Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha.
-
Sokol, J. (2014). Etika, život, instituce: pokus o praktickou filosofii.. Praha: Vyšehrad, Moderní myšlení.
|