Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Špiner Dušan, ThMgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu etiky je kvalitu etického uvažování zprostředkovat, dovést je k tomu, aby sami pocítili potřebu souvislejšího poučení v otázkách, které je k tomu příležitostně provokují a na jejichž řešení závisí hodnota a zdařilost jejich životů. Etika se nezabývá pouze průměrnými standardy chování. Jde v ní spíš o hledání toho, co je správné a dobré a jak nejlépe žít. To samozřejmé neznamená zaujmout úzce mravní pohled v tom smyslu, že zavrhneme všechny, kdo nesouhlasí s určitým konkrétním kodexem, ale zdůraznit, že chceme najít základní hodnoty, podle nichž bychom mohli žít za předpokladu, že povedou ke spravedlnosti a štěstí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Etické názory v minulosti. Etika a morálka. Etika v dnešním světě. Etika v lidském životě. Etika a škola.
Studenti se naučí znát základné etické problémy. Své znalosti budou spůsobilí aplikovat v určitých oblastech života, na určité obory praxe a diferencovaně zkoumat problémy speciálních etik. Učitel etiky ví citlivě reagovat na potřeby žáku, situaci ve třídě, a přitom uplatňuje své schopnosti a talent.
|
Předpoklady
|
Studentům se umožňuje pochopit určitou skutečnost, význam a smysl etických zásad, aby si vytvořili na dané téma vlastní názor a osvojili si přiměřené postoje a chování. Předpokladem jsou způsobilosti osvojené v podmínkách třídy na aplikaci osvojené látky v reálném životě.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
- připravit se po teoretické stránce na kolokvium, splnit zadané dílčí úkoly a aktivně na něm pracovat, - zpracovat na závěr korespondenční úkol, ve kterém dokážete zvládnutí problematiky dané disciplíny - účast na seminářích je povinná. Kontrola a zhodnocení před udělením kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
KOŘENEK, J. (2004). Lakařská etika.. Praha : Triton.
-
KRATOCHVÍLOVÁ-MIEDZGOVÁ, J. (1996). Etika pro střední školy.. Praha: Kvarta.
-
LENCZ, L., KRÍŽOVÁ, O.. (2000). Etická výchova, metodický materiál 1-3.. Praha: EF 99, Nakladatelství Luxpress.
-
PŘÍKASKÝ, V. J. (2000). Etika, učebnice základů etiky.. Kostelní Vydří, Karm. Nakl.
-
ŠPINER, D. (2004). Nástin křesťanské etiky a jejího významu v hledání smyslu života.. UP v Olomouci.
-
THOMPSON, M. (2004). Přehled etiky.. Praha: Portál.
|